Vita Antonii Abba's Iconografie Vuur Antonianen Kunsten Cultus Folklore Plant Dier Literatuur Paulus Hilarion Maria Simeon Adolphus
Nederlands Frans Italiaans Spaans Portugees Koptisch Duits Orthodox Engels Amerikaans Aziatisch
Antonius beelden in Duitse niet-Antonius plaatsen S
Plaatsen A-B C-G H-K L-N O-R S T-Z Beelden A-C D-L M-R S T-Z Musea Kaart
Opvallende plaatsen: Sankt-Peter 2010; Soest;
Sankt-Peter (Z Dc69) (4 E13) Kloster Sankt-Peter
We bezochten de kerk van het Sankt-Peter klooster in juni 2010. Het is een befaamde toeristenattractie, wat wel wat afbreuk doet aan de sfeer, maar wat wel begrijpelijk is gezien onder andere het prachtige rococo interieur.
De huidige kerk is de vijfde van het klooster en dateert uit de 18e eeuw. Architect en bouwmeester is Peter Thumb uit Vorarlberg, de houtbeeldhouwer voor de putti en koorgestoelte is Matthias Faller uit Sankt-Märgen en de schilder van de fresco’s is Stiegler.
Matthias Faller — "der Herrgottschnitzer des Schwarzwalds“ — heeft ook het Antoniusbeeld aan de Giersbergkapelle van Kirchzarten en het altaar van de Antoniuskerk in Bernardvillé (Frankrijk) vervaardigd. Misschien ook de beelden in Issenheim (Frankrijk) en in de Antoniusgrot in Trier.
Altaar met Sau-Toni — Antonius met zijn varkentje — en Schlamper-Toni — Antonius van Padua voor de vergeetachtigen.

Leuk, liggend, opkijkend varkentje bij Antonius.
Een gouden T op zijn mantel.
Een gouden staf met twee gouden klokjes in de linkerhand.
Antonius heeft een wat dramatische expressie.

De Kerk heeft twee kerken onder één dak: in het westen de parochiekerk voor het gewone volk en, gescheiden door een smeedijzeren hek, in het oosten de kloosterkerk met het koor en het hoog-altaar voor de abt en de monniken van het benedictijnenklooster.
Blik op het oosten. Er werd geen echt marmer verwerkt, maar stuc-marmer (gips) of boeren-marmer (geverfd hout).

Schneidbach (Z Gd72) (4 Z18)
Antonius van Padua kapel
In de Antonius van Padua kapel van Schneidbach is dit altaarstuk slechts op 17 januari, de naamdag van St. Antonius de Kluizenaar, te zien. Het is tijdens de rest van het jaar verborgen achter het altaar.
Gedurende het hele jaar vindt men op het altaar een schilderij van St. Antonius van Padua door Johann Jakob Fiegenschuh uit het jaar 1738.
Vier jaar eerder vervaardigde Paul Zeiller dit schilderij van de Verzoeking van St. Antonius de Kluizenaar. Aan de linkerkant zien we een open boek waar nog enigzins te lezen is: „Nach Streiten / volgt der Sig / ….. / Johan Caspar Fridl. / Exvotto / 1734“ „P. Zeiler pinx.“
Veel van deze inscriptie werd overgeschilderd en is niet meer te lezen. Maar de oprichter en de schilder zijn nog steeds bekend.
Zeiller maakte een voorstelling van de Verzoeking van St. Antonius met meerdere duivelsgezichten en een dreigend zwevende vleermuis. De klok, het kruis (beide boven links) en het varken, dat omkijkt naar Antonius (rechtsonder) zijn symbolen van de heilige, die in de volksmond vaak "Fackentoni" wordt genoemd.
Helaas ziet het schilderij er niet meer uit zoals het was in 1734 toen Paul Zeiller het schilderde. Aan het begin van de 20e eeuw werd de gehoornde vrouw die aan de rechterkant van de Heilige stond overgeschilderd vanwege haar decolleté. Men ziet daarom op dit moment slechts een boomstam als een overblijfsel van de verleidster. Op de linker schouder van de Heilige kan men echter nog sporen van de hand die hem eens aangeraakt had, bespeuren.

Selfkant-Süsterseel
Kath. Kirche St. Hubert
St. Antonius Abbas.
Fa. Dr. Heinrich Oidtmann, um 1920
Fenster im Langhaus
Soest St. Maria zur Wiese kerk
Het Maria-altaar in de kerk St. Maria zur Wiese in Soest, vervaardigd in 1526. Het wordt gewoonlijk het "Aldegrever Altaar" genoemd, naar Heinrich Aldregrever, de schilder die de luiken van het altaar schilderde. De kerk is al sinds 1531 protestants.
Antonius met correct rood hoofddeksel en open boek tegen de borst, staat met zijn rechtervoet op een demon en houdt hem er nog eens extra onder met zijn bisschopsstaf. De demon trekt aan de mantel van Antonius en aan de staf, en bijt ook in de staf.
Een klein hondachtig varkentje, met kralen halsband om, staat ernaar te kijken.

Rechts staat Ste. Agatha, maar ze is moeilijk te herkennen omdat haar bekendste attribuut — een schaal met twee borsten — ontbreekt.

 
Sulzberg/Vordersulzberg Kapel Antonius van Padua. Antonius Abt is rechtsonder in beeld.

Heeft u informatie over Antonius Abt, of vragen, neem dan contact op met mij: Dolf Hartsuiker