Vita Antonii Abba's Iconografie Vuur Antonianen Kunsten Cultus Folklore Plant Dier Literatuur Paulus Hilarion Maria Simeon Adolphus
Nederlands Frans Italiaans Spaans Portugees Koptisch Duits Orthodox Engels Amerikaans Aziatisch
Antonius beelden in Franse niet-Antonius plaatsen M-R
Frankrijk A-B C-G H-M N-R St.A S T-Z Wallonië A-G H-O P-Z Corsica Luxemburg/Zwitserland
niet-Antonius plaatsen A-C D-L M-R S-S T-Z Parijs Louvre, musea, galeries Frankrijk musea A-H, I-Z
La Martyre; Meymac; Moncontour; Le Monêtier-les-Bains; Parijs; Plurien; Puget-Théniers; Quimper; La Roche-Maurice; Rouen;

Magnicourt-sur-Canche Église Saint Vaast; Statue : Saint Antoine Ermite; 15e siècle.
Zeer correcte attributen: het hoofddeksel met oog-en-knoop sluiting; gevorkte baard; open boek in de linkerhand. Korte T-staf met klok in de rechterhand. Staande in de vlammen met opkijkend varkentje.
Maisons-lès-Chaource Église paroissiale; 16ième siècle. Antonius steunt met de linkerhand op een korte dikke T-staf, met daaraan een klokje. Een open boek op de rechterhand. Zijn varkentje zit naast hem.

Manlay
21; Église paroissiale Saint-Laurent; Statue : Saint Antoine; 15e siècle.
Op de foto links staat Antonius op een console tegen de rechter muur.

Manzat
63; Église Notre-Dame.
Antonius heeft een lange ‘zelfbouw’ kruis-staf met klokje eraan in de linkerhand.
Een gesloten rood boek op de linkerhand.
De snuit van zijn groot, zwart varken piept achter de omlijsting links tevoorschijn.

Marcenat Église. De staf uit de rechterhand is verdwenen. Zijn varkentje ligt naast hem, half onder de mantel.
Marceille (Limoux) Église Notre Dame; Een Verzoeking van Antonius. Marcillac Église Saint-Vincent. De staf uit de rechterhand is verdwenen.

Marconnelle Église Sainte-Croix; Statues (3): Saint Adrien, Saint Antoine, Saint Nicolas; 16ième siècle.
Antonius heeft een dikke, medium-lange knoestige staf in de rechterhand. Een gesloten boek in de linkerhand.
Een extreem opkijkend, opreikend varkentje, met één pootje opgeheven, staat tegen hem aangeplakt.
Zouden de putti ook bij Antonius horen?
Marville Église paroissiale Saint Nicolas; 16ième siècle. Antonius heeft een dikke, medium-lange knoestige haak-staf, met daaraan een klokje, in de linkerhand. Hij lijkt te lezen in een boek op de rechterhand. Vlammen aan de voet.
La Martyre Église Saint Salomon
Église Saint Salomon; 12e eeuw, gerestaureerd in de 18e eeuw. In de zuidpoort. De fotograaf vraagt zich af of dit St Hervé is, maar het lijkt mij toch een duidelijke Antonius: een klok in zijn linkerhand, een bidsnoer in zijn rechterhand, staande in de vlammen.
De scène links van Antonius is de aanbidding van het Christuskind door de drie Wijzen / Koningen. Zoals op veel schilderijen te zien is, is het niet ongebruikelijk dat Antonius daarvan getuige is.

 
Masevaux Église paroissiale Saint Martin; 18ième siècle.
Antonius een gevorkte baard. Hij heeft een lange gestileerde T-staf in de linkerhand. Zijn varkentje staat dicht tegen hem aan, om hem heen geplooid als het ware.
Melrand Chapelle Notre Dame-de-Locmaria; Statue Saint Antoine; 16ième siècle.
Prachtig beeld. Antonius steunt met de linkerhand op een korte scheve T-staf. Een open rood boek op de rechterhand, met de tekst naar de toeschouwer. Wat zou de tekst op het boek zijn? Varkentje, met klokje om de hals, en Antonius staan in een krans van vlammen. Omdat het zo'n mooi beeld is, nog een foto, vanuit een iets andere hoek.

Mennetou-sur-Cher Église paroissiale ; Saint Urbain; buste (buste à l'italienne) : Saint Antoine ?; 16ième siècle. (?)
Antonius is alleen te herkennen aan zijn gevorkte baard.
Het zou dus ook een ander kunnen zijn.

Menotey Église; 17ième siècle.
Antonius steunt met de rechterhand op een korte T-staf, met daaraan een klokje. Hij lijkt te lezen in een boek op de linkerhand. Opkijkend varkentje, uit de vlammen oprijzend.

Mergey Église paroissiale; 16ième siècle. Antonius is blootshoofds en heeft een enigszins gevorkte baard. Hij steunt met de rechterhand op een korte dikke staf, met daaraan een gouden klokje. Een gesloten boek op de linkerhand. Een piep-klein varkentje lijkt naast hem te liggen.

Merrey-sur-Arce Église paroissiale; 16ième siècle.
Antonius steunt met de linkerhand op een korte T-staf, met daaraan een klokje en een bidsnoer.
Een open boek op de rechterhand.
Opkijkend varkentje, met klokje aan een band om de hals, oprijzend uit de vlammen.
Mézières-sur-Issoire Église paroissiale Saint-Julien; Détail du tabernacle.
Antonius is blootshoofds en heeft een enigszins gevorkte baard. Hij steunt met de rechterhand op een korte staf, met daaraan een klokje. Een open boek op de linkerhand. Zijn varkentje staat achter hem.

Mesvres Église; Panneau peint formant un retable (scène de droite) : Saint Barthélémy, saint Antoine et saint Sébastien.
Antonius draagt een correct hoofddeksel. Hij steunt met de linkerhand op een korte haak-staf. Een open boek, met de tekst naar de toeschouwer, en klokje op / aan de rechterhand. Zijn varkentje staat achter hem.

Meuvaines Église paroissiale ; Saint Manvieu; Tableau : Saint Antoine abbé, Saint Jean-Baptiste, Saint Nicolas de Bari et Saint Benoît de Nursie; 1ère moitié 16ième siècle. Antonius (links) draagt een puntmuts capuchon. Hij steunt met de linkerhand op een korte staf, met daaraan een klokje. Een gesloten boek in de rechterhand.

Meymac  
Meymac
Église paroissiale Saint-Maurice; tabernacle. Antonius steunt met de rechterhand op een korte T-staf, met daaraan een klokje. Hij lijkt te lezen in een boek op de linkerhand.
Zijn neerkijkend borstelig varkentje staat naast hem.
Meymac Abbaye de bénédictins Saint André et Saint Léger; 17ième siècle. Antonius heeft een T op de schoudermantel. Hij steunt met de linkerhand op een korte haak-staf. Een open boek op de rechterhand. Zittend, opkijkend varkentje, uit de vlammen oprijzend. Meymac oratoire, croix monumentale, détail. Antonius steunt met de rechterhand op een dikke, medium-lange staf. Een gesloten boek en bidsnoer met grote kralen in de linkerhand. Het varkentje, met klokje om de hals, kijkt open rijst op uit de vlammen.

Mionnay Église Saint Jean-Baptiste; 16ième siècle.
Antonius steunt met de linkerhand op een korte haak-staf. Zijn varkentje staat achter hem, half onder de mantel.

Moissac Église Saint-Pierre. Portail.
Antonius is blootshoofds en heeft een gevorkte baard. Een gesloten boek op de linkerhand.

Maar is het Antonius?
Op de Wiki site wordt dit beeld benoemd als St Paul.


Molesmes Église.
De staf uit de rechterhand is verdwenen. Een open boek en grote klok op / aan de rechterhand.
Antonius en zijn varkentje staan in een krans van vlammen.

Molines-en-Queyras Église paroissiale Saint-Romain. Antonius steunt met de rechterhand op een korte staf. Een open boek op de linkerhand. Zijn dik varkentje zit naast hem.

Molamboz Église; 16ième siècle.
Antonius is blootshoofds en heeft een gevorkte baard. De staf uit de rechterhand lijkt verdwenen. Hij lijkt te lezen in een boek op de linkerhand. Opkijkend varkentje, met één pootje opgeheven, uit de vlammen oprijzend.
Molinges Église paroissiale Saint Léger; 16ième siècle.
Antonius steunt met de linkerhand op een korte haak-staf. Een boek lijkt van de rechterhand verdwenen.

Molliens-Dreuil Église Saint Martin; 16ième siècle.
Een prachtig beeld, met zeer correcte hoofddracht en gevorkte baard. Antonius heeft een zeer lange staf in de rechterhand. Een open boek op de linkerhand. Correcte houding van het zittende (of 'verzonken') varkentje dat aandachtig omhoog kijkt. Beide staan in de vlammen.
 

Mollkirch
67; La Chapelle de la Vierge, dite Kloesterlé, a été construite en 1135 par Bruno d'Eguisheim, comte de Dabo-Eguisheim; vitrail réalisé en 1883 par les ateliers Ott Frères de Strasbourg.
 

Monceaux-le-Comte Église; Sainct Antoyne; 16ième siècle.
Waarschijnlijk zat er een relikwie in het vierkante "kastje" aan de riem van Sainct Antoyne. Een vrij groot neerkijkend varken staat naast hem, een verdieping lager op de sokkel.
Moncley Église; 2e autel retable latéral gauche; 18ième siècle. Antonius draagt een puntmuts capuchon. Hij steunt met de rechterhand op een korte T-staf, met klokje. Neerkijkend borstelig varkentje. Op de achtergrond is een kapel of hermitage.
Moncontour Église Saint Mathurin
We bezochten deze kerk in mei 2011. Sfeervolle kerk; prachtig altaar uit de 17e eeuw, met beelden van Antonius, Johannes de Doper, Sint Mathurin, Sint Etienne en Sint Gilles; afbeelding op het schilderij: Sint Mathurin drijft de duivel uit bij de dochter van Keizer Maximin (235-238). Dus leefde Mathurin vóór Antonius!

Antonius heeft een gevorkte baard. Hij heeft een halflange krom-staf met daaraan een klokje in de rechterhand. Een open boek op de linkerhand.
Een klein, grappig varkentje, ligt op z'n knieën naast hem.
Le Monêtier-les-Bains Église des Guibertes & Chapelle de pénitents Saint-Pierre-Saint-Paul
Église des Guibertes; Retable, côté droit.
Antonius heeft een T-staf van correcte lengte, met daaraan een metalen klok (met ijzerdraad bevestigd), in de rechterhand. Een open boek op de linkerhand. Zijn neerwaarts kijkend varkentje staat naast hem.
Chapelle de pénitents Saint-Pierre-Saint-Paul. Panneaux 1 et 2 (revers): saint Antoine abbé, saint Georges.
Antonius is blootshoofds en heeft een correcte haardracht en gevorkte baard. Hij heeft een korte staf in de rechterhand. Een open boek op de linkerhand.
Chapelle de pénitents Saint-Pierre-Saint-Paul
Relique de St Antoine Abbé
A. G. G. / LA CROIX / 1753, peint au revers du pied des monstrances de saint Antoine et de sainte Catherine. ST. ROSALIE, sur un petit papier dans le médaillon ; certificat d' authenticité des reliques, placé sous le socle, daté du 16 août 1753 à Cluses, avec autorisation d' exposition à la vénération des fidèles, du 25 août 1754, à Embrun. S. ANTONI AB., dans le médaillon ; certificat d'authenticité, placé dans une cavité du socle, daté du 26 décembre 1744, à Lavell[.], sans doute en Italie, avec autorisation d' exposition du 8 novembre 1753, à Embrun.
portant au dos : RELIQUE DE ST ANTOINE ABBE DONNEE PAR ANTOINE GAETAN GUIBERT LA CROIX DES GUIBERTES POUR ETRE EXPOSEE A LA VENERATION DU PUBLIC LE JOUR DE LA FETE DE SAINT ANTOINE AUX GUIBERTES. / ST CATHARINE
Antonius steunt met de rechterhand op een korte haak-staf.
Een open boek op de linkerhand.

Monsempron-Libos Église paroissiale Notre Dame; verrière Saint Antoine abbé; 19ième siècle.
Antonius steunt met de rechterhand op een korte T-staf, met daaraan een klokje. Hij lijkt te lezen in een boek op de linkerhand.
Montbenoît Abbaye d'Augustins; Statue Saint Antoine; 15e siècle.
Antonius is blootshoofds en heeft een correcte haardracht en gevorkte baard. De staf uit de linkerhand is verdwenen. Een open boek op de rechterhand.

Montbolo Église paroissiale Saint-André; retable de l'autel majeur; premier niveau: saint Antoine abbé, saint André et saint Sébastien. Antonius (links) heeft een halflange haak-staf in de rechterhand. Hij lijkt te lezen in een boek op de linkerhand.

Montaigut-le-Blanc Église paroissiale Saint Pierre-ès-Liens; 17ième siècle.
Zijn varkentje staat of zit dicht tegen hem aan, half onder de mantel.
  Mont-de-Marsan
Antonius lijkt te lezen in een boek op beide handen. Zijn neerwaarts kijkend varkentje staat achter hem.

Montgenèvre
In 2008 bezochten we de St. Maurice kerk.
Boven het altaar hangt een 17e eeuws schilderij, zeer donker van ouderdom,
met daarop de beide heiligen in gezelschap van de heilige Maagd en Christuskind.
Antonius steunt met de linkerhand op een korte T-staf, met daaraan een klokje. Hij lijkt te lezen in een boek op de rechterhand. Zijn groot zwart varken staat achter hem.

Montgueux Église paroissiale Sainte-Croix; verrière, saint Antoine & sainte Barbe.
Antonius steunt met de linkerhand op een korte haak-staf, met daaraan een klokje.
Een gesloten blauw boek in de rechterhand. Zijn neerwaarts kijkend varkentje staat achter hem.

Montholier Église; 18ième siècle.
Antonius lijkt te lezen in een boek op beide handen. Zijn klokje staat op een rots links achter hem. De snuit van zijn varken piept net achter de omlijsting links tevoorschijn.

Montiers-sur-Saulx Église Saint Pierre; 17ième siècle.
Grafmonument.
Een zittende, biddende Antonius voor een palmboom. Een korte T-staf rust tussen zijn benen. Een schedel ligt op het boek achter hem.

Montluçon Église Notre-Dame; Glas-in-lood raam met Antonius en donateur; Sinte Anna en de Maagd Maria als kind; en Antonius van Padua.
Antonius heeft een T op de schoudermantel. Een open boek in de linkerhand.
Zijn rechterhand rust op de schouder van de donateur. Een klein varkentje, met klokje om de hals, piept net achter de omlijsting links tevoorschijn.

Zie al die T’s met klokjes bovenin het raam!

Montreuil-Bellay Église; Peinture sur toile, côté sud de la nef: saint Claude, saint Antoine, saint Louis; 17ième siècle.
Antonius steunt met de linkerhand op een korte T-staf, met daaraan een klokje. Hij lijkt te lezen in een boek op de rechterhand. Een borstelig neerkijkend varken staat achter Antonius.

La Mothe-Saint-Héray Église paroissiale Saint-Heray; verrière; sainte Louise, saint Antoine. Antonius heeft een zeer lange kruis-staf met klokje eraan in de linkerhand. La Motte-de-Galaure Église; 16ième siècle. Antonius heeft een T op de schoudermantel. De staf uit de linkerhand lijkt verdwenen; er is nog wel een klokje. Zijn varkentje staat naast hem, half onder de mantel. Morainvilliers Église paroissiale Saint Léger; 16ième siècle. Wat een prachtig oprijzend, zich lang uitstrekkend varkentje, half onder zijn mantel, en misschien wel onder zijn hand. En wat een prachtig hoofddeksel. Een bidsnoer met grote kralen hangt aan zijn ceintuur.

Moulins (94 B4)
Chapelle Ste. Claire.
Madonna met Kind van Gilbert Sève (1647).
Madonna met Kind omringd door engelen en de patroonheiligen van de schenkers. Links zien we St. Antonius met een belletje, uitbeeldend Antoine Feydeau, lid van een oud Bourbonnais’ geslacht en rechts de gekroonde St. Catharina van Alexandrië met gevouwen handen en rad, die Catherine Meigret, echtgenote van Antoine Feydeau uitbeeldt.
Moutier-d'Ahun Église paroissiale de l'Assomption-de-la-Très-Sainte-Vierge; 16ième siècle.
Antonius steunt met de linkerhand op een korte, dikke haak-staf, met daarbij een bidsnoer met grote kralen.
Een gesloten rood boek en grote klok op / aan de rechterhand.
Antonius en zijn klein opkijkend varkentje staan in de vlammen.

Mouthier-le-Vieillard Église; 15e siècle. Oeuvre provenant de la chapelle de la Congrégation.
Antonius steunt met de linkerhand op een korte T-staf. Een open boek op de linkerhand, met de tekst naar de toeschouwer.
Moyeuvre-Petite
Een van de kanten van een bildstock uit 1450. Antonius met een lange T-staf, met gestileerde T, in de rechterhand. Hij heeft een klok aan de linkerhand. Zijn varkentje staat tegen hem aan, oprijzend met twee pootjes omhoog. Antonius staat in de vlammen.

Mozac (121 E1)
Chapelle Saint-Austremoine.
Antonius heeft een capuchon op. Zijn rechterhand rust op een korte, enigszins knoestige, T-staf. Zijn varkentje ligt los naast hem, met de pootjes gevouwen.
Muchedent Église; Statue en bois.
De staf uit de rechterhand is verdwenen. Een open boek op de linkerhand. Vlammen aan de voet.

Nanc-lès-Saint-Amour Église; Statues Saint Antoine; 16ième siècle.
(Beeld rechts) Antonius steunt met de rechterhand op een korte T-staf. Hij lijkt te lezen in een boek op de linkerhand. Vlammen aan de voet.
Zijn opkijkend varkentje staat rechts.
Nice Église Sainte-Rita; tableau: "Saint Antoine en prière".
Een knielende, biddende Antonius, voor een rotsblok altaar met crucifix, open boek en klokje, in een woestijnachtige omgeving. Zijn varkentje staat achter hem. Een engel kijkt vanaf een hemelse wolk toe.

Noailles Église paroissiale de l'Assomption-de-Notre Dame; Tableau Saint Antoine ermite. Een wanhopige Antonius, in zijn grot, met een schedel in zijn linkerhand, steunend met de rechterarm op een open boek. Nouzerines Église paroissiale Saint-Clair, tableau et son cadre: saint évêque, saint Antoine abbé, 3e quart 18e siècle.
Het is een wat vaag schilderij, maar achter Antonius, met rode T op de schouder, lijkt een zeer groot varken te liggen.

La Nouaye Prieuré de chanoines réguliers, Église paroissiale Saint Hubert; Statue Saint Antoine l'ermite; 19ième siècle. Liggend varkentje, onder een slip van de mantel.
Novillard Église; Statue: Saint Antoine Ermite; 18ième siècle. Een (afgebroken?) T-staf met klokje in de linkerhand. Zittend, opkijkend varkentje met klokje om de hals.
Noyon Cathédrale Notre Dame; Statue Saint Antoine; 16ième siècle. Grote T op de borst; korte, afgebroken, T-staf; grote klok aan de linkerhand; staande in de vlammen samen met zijn varkentje.

Nyons Église St. Vincent; Tableau attribué Ribéra; 17ième siècle. Provient de l'ancienne église du couvent des Récollets de Nyons.

Antonius met korte T-staf in de rechterhand en crucifix in de linkerhand, en donker varkentje, tussen de palmbomen. In de achtergrond links een aangelegde tuin.
Met dank aan Henk en Tonnie Cornelissen.

Nully-Trémilly Église de Nully; Tableau style populair: Saint Sébastien, Sainte Catherine et Saint Antoine; 17ième siècle.
Antonius steunt met de rechterhand op een T-staf van bijna correcte lengte, met daaraan een klokje. Een gesloten boek en bidsnoer in de linkerhand. Hij lijkt naar de crucifix te kijken. Zijn vrij groot, borstelig, neerkijkend varken staat voor hem.

Oberlarg Église paroissiale Saint Martin; Tableau de l'autel; 19ième siècle.
Antonius heeft een zeer lange T-staf met daaraan twee klokjes in de rechterhand. Een gesloten boek in de linkerhand.
Op de achtergrond links stroomt water uit een bron.
Putti-hoofdjes vliegen in de hemel.
Occhiatana (Corse) Ancienne église de l'Assomption, actuellement église paroissiale Saint-Barthélémy: tableau: Saint Antoine abbé, 18e siècle.
Antonius is nauwelijks als zodanig te herkennen.

Olliergues
63; maison, Brugeron (route du) 18 ; Statue : Saint Antoine; 16ième siècle.
Historique : A l'emplacement de la maison contenant la statue se trouvait jusqu' au 19e siècle la porte orientale du bourg, dite porte Saint-Antoine ; il est probable que la statue, datant peut-être du 16e siècle, y occupait déjà une niche ; une copie 19e siècle de cette statue se trouve dans l' église paroissiale

Orcières Église paroissiale Saint-Laurent.
Antonius heeft eeen T op de schoudermantel en een zeer kruis-staf in de rechterhand. Hij een klok in de rechterhand. De snuit van zijn varken piept net achter hem links tevoorschijn.
Orgelet Middeleeuwse kerk. Antonius heeft een T-staf in de rechter arm. Hij heeft een open boek op beide handen. Aan de rechterhand hangt een klokje. Zijn opkijkend varkentje, half onder zijn mantel, staat naast hem. Orret Chapelle de Notre-Dame-des-Bois.
Antonius is blootshoofds en heeft een gevorkte baard. Hij steunt met de rechterhand op een korte T-staf, met daaraan een klokje. Een open boek op de linkerhand. Zijn varkentje (zonder kop?) staat naast hem, dicht tegen hem aan (in de vlammen?).

Orrouy
60; Église paroissiale Saint Rémi; verrière figurée (baie 4) : Saint Blaise, Saint Remi, Saint Nicolas, Saint Antoine, Saint, Saint Jean-Baptiste, Saint Fiacre, Saint Nicolas, Saint Michel, Sainte Marie l'Egyptienne, Baptême du Christ; 2e quart 16ième siècle.
Antonius staat in de bovenste rij in het midden.

Ouhans Église; statue du retable; 18e siècle.
Behalve het open rode boek op beide handen, geen kenmerkende attributen.

Ota (Corse) L’église est dite Église piévane Saint Jean Baptiste de Sia.
Antonius heeft een correcte haardracht maar een niet-gevorkte baard.
Hij heeft een korte stok in de rechterhand, met daaraan een klokje. Zeer ongebruikelijk. Waarschijnlijk was er vroeger wel een staf in de rechterhand. Hij lijkt te lezen in een boek op de linkerhand. Zijn zwart varkentje zit los naast hem.
Het Antonius-beeld staat op een console links in de nis.
Parijs  
Parijs Église Saint Eustache
Vitrail St Antoine, patron des charcutiers, et St André, titulaire du lieu; dans la chapelle dite des charcutiers ou de St André. Vitrail contemporain (1943) sur le thème du Souvenir
Le corporation des charcutiers («Le Souvenir») a toujours son centre religieux dans l'église. Chaque année, une messe est célèbrée au nom de cette corporation.
Parijs Église Saint Séverin
Antonius heeft een gevorkte baard. Het patroon van zijn donkergrijze mantel suggereert dat deze gevlochten is.
Hij steunt met de rechterhand op een korte licht-knoestige haak-staf. Een klok en een bidsnoer met grote kralen hangen aan de linkerhand.
Antonius staat in de vlammen (in grisaille) en daarvoor staat zijn varken, althans de spitse snuit, ook in grisaille.
Parijs Église Saint-Gervais-Saint-Protais. Jouée de stalle.
Antonius draagt een fraai hoofddeksel. Hij heeft een korte haak-staf met klokje en bidsnoer met grote kralen in de linkerhand. Een boek op de rechterhand. Zijn neerkijkend borstelig varkentje staat naast hem, dicht tegen hem aan.
Parijs Cimetière de Passy
Parijs Porte Saint-Denis
Dit beeld van Antonius staat dicht bij de Porte Saint-Denis, Parijs, 10e arr. Dit beeld was het kenmerk van de slager Verot (best bekend voor het creëren van de Vérot-Dodat-Passage, een winkelgalerij), waarmee hij Antonius als de patroonheilige van de slagers eerde. De winkel is verdwenen, maar het beeld bleef.
Het varken is natuurlijk prominent aanwezig; het kijkt vrolijk opwaarts. Interessant is ook een niet-attribuut van Antonius: een tak met eikels waarmee hij het varken voert. De overige attributen zijn: een gevorkte baard; een gesloten boek (lijkt eerder een pak papier) onder de rechterarm; een Franciscaner koord met drie knopen om het middel; en een toefje vuur links.
Zie verder ook nog Antoniuskerken en meer in Parijs.

Le Pecq Église;
Deux panneaux peints: Saint Antoine et saint Augustin.
Antonius, met correct hoofddeksel, klemt een korte T-staf, met daaraan een klokje, in de linkerarm. Hij lijkt te lezen in een boek in beide handen.

Peyrissac Église paroissiale Saint Blaise; 15e siècle.
Antonius is blootshoofds en heeft een correcte haardracht en enigszins gevorkte baard. Mooie uitdrukking. Hij heeft een dikke staf in de rechterhand. Een gesloten boek staat op de linkerhand. Zijn kleine varkentje, met klokje om de hals, staat voor hem, dicht tegen hem aan.
Picquigny Église collégiale Saint-Martin; Statue en bois.
Opkijkend varkentje.

Peyroules Église paroissiale Sainte-Anne, tableau d'autel : Saint Pons (?) entouré par saint Antoine abbé et saint Christophe, 17e - 18e siècle.
Een knielende Antonius, opkijkend naar de engelen in de hemel. Op de grond vóór Antonius ligt zijn staf en staat zijn klok.
Phaffans Église, statue : saint Antoine, 17e siècle. Antonius heeft een open boekje op de linkerhand. De staf uit de rechterhand is verdwenen. Zijn neerwaarts kijkende varken staat achter hem.

Plampinet
Église paroissiale Saint-Sébastien
Tableau: La Vierge à l'Enfant, saint Roch, saint Antoine abbé, sainte Catherine d'Alexandrie, saint Matthieu et saint Sébastien.
Saint Marcellin et saint Antoine, du tabernacle (aile gauche) de l'ensemble du maître-autel.
Zittend varkentje.

Plénée-Jugon Église paroissiale Saint Pierre.

We bezochten deze plaats in mei 2011. De kerk was zomaar open.

Prachtig glas-in-lood raam: Antonius twee maal in beeld:

In het groot: Antonius heeft een gevorkte baard. Hij steunt met de rechterhand op een halflange T-staf met daaraan een klokje. De snuit van zijn varken, met slagtand, piept net achter de omlijsting links tevoorschijn. [klik midden]

Daaronder: in het klein, een Bezoeking tijdens zijn meditatie door groene duivels, monsters en draken. [klik onder]
Plélan-le-Grand Église paroissiale Saint Etienne; Statue sur culot : Saint Antoine l'Ermite; 4e quart 19ième siècle.
‘Verkeerde’ tonsuur. Een liggend varkentje, met gevouwen voorpootjes. Verder geen attributen.

Pleaux Église, statue : saint Antoine, 17e siècle.
Antonius draagt een puntmuts capuchon. Hij heeft een grote klok in de linkerhand. Een open boek op de rechterhand. Het varkentje, neerwaarts kijkend, lijkt een beetje op een hond (net als hier rechts).
Plovan Église paroissiale Saint Gorgon.
We bezochten de kerk in augustus 2013. Hij was wel open maar het was er erg donker. Van de korte T-staf van Antonius, in zijn linkerhand, is niet meer over dan een handvat. Het varkentje, neerwaarts kijkend, lijkt een beetje op een hond (net als hier links), en heeft een klein klokje aan een band om de nek.

Pleumeleuc Saint Antoine ermite; 18ième siècle 19ième siècle. Een liggend varkentje, met gevouwen voorpootjes.
Pleudaniel Croix Sant Antoine. Plouasne Église Saint-Jacques.
Plurien Église Paroissiale Saint-Pierre
Plouézec Chapelle de Paul, Datation XVIIe siècle. Zeer gestileerde vlammen. In zijn linkerhand heeft Antonius een soort pelgrims staf (un bourdon). Vlakbij de kapel is een fontein, waarvan het water befaamd is vanwege de genezing van een vorm van steenpuisten genaamd "don de St. Antoine".
Plumelin Chapelle Saint-Quidy; XVIe siècle. Zeer gestileerde vlammen, en zwart! Wat erop duidt dat betekenis van die chevrons niet meer begrepen is door recentere restaurateurs. Plurien Een beeld van Antonius van Padua werd getransformeerd in dat van Antonius Abt door eenvoudigweg een varkentje op de sokkel te plaatsen. We bezochten deze plaats in mei 2011. De kerk was zomaar open.

Podensac Église paroissiale Saint Vincent; verrière Saint Vincent et Saint Antoine; 19ième siècle.
Antonius heeft een kruis-staf met klokje eraan in de rechterhand.
Polincove Église Saint Léger; Statue : Saint Antoine Ermite; 17ième siècle.
Antonius is blootshoofds en heeft een correcte haardracht en gevorkte baard. Hij steunt met de rechterhand op een korte T-staf. Groot liggend varken (in ieder geval zijn kop) naast hem. Interessant dessin op het onderkleed.

Pontaumur
63; Église Saint-Michel.
Antonius met fraaie, volle baard. Hij heeft een een T-staf van bijna correcte lengte in de linkerhand. Hij lijkt te lezen in een rood boek op de rechterhand. Zijn varkentje staat achter hem.
Pont-Audemer Église Saint-Ouen Detail van een raam. Antonius heeft een correcte haardracht en gevorkte baard. Hij heeft een blauwe mantel aan. Hij heeft een korte haak-staf in de linkerhand. Bijzonder: op gesloten boek op de rechterhand is een toefje rode vlammen. Zijn varkentje staat achter hem; zeer elegant met een gebogen pootje, het heeft iets hert-achtigs.

Pontailler-sur-Saône Église paroissiale Saint Maurice; Statue Saint Antoine; 17ième siècle.
Een nogal dynamische Antonius; het varkentje lijkt uit de vlammen te springen.
Port-en-Bessin-Huppain Église paroissiale Saint-Pierre, verrière, 3e quart 20e siècle.
Antonius heeft een grote klok in de linkerhand, hij kijkt naar zijn varkentje dat naar hem opkijkt en tegn hem op staat.
Leuk dat dit belangrijke detail door deze twintigste eeuwse kunstenaar is weergegeven.

Port-Sainte-Marie Église paroissiale Notre-Dame: Verrière: sainte Madeleine, saint Antoine abbé.
Antonius heeft een T-staf met klokje in de linkerhand.
Pouldreuzig Église paroissiale Saint Faron.
We bezochten de kerk in augustus 2013. Hij was niet open maar de pastoor woonde ertegenover en die gaf ons de sleutel.
Antonius heeft een gesloten boek in zijn linkerhand, en een lange rechte staf in zijn rechterhand. Er is geen varkentje.

Prelles Chapelle Saint-Jacques; Peinture murale: Vierge à l'Enfant et saint Antoine.
Antonius is blootshoofds en heeft een correcte haardracht en gevorkte baard. Hij heeft een Maltezer kruis op zijn mantel. Hij steunt met de linkerhand op een korte T-staf, met daaraan een klokje.

  Preux-au-Sart Église Saint-Martin, 16e siècle.
Antonius steunt met de rechterhand op een korte haak-staf, met daaraan een klokje. Zittend, opkijkend varkentje.
Puget-Théniers Église paroissiale Notre-Dame-de-l'Assomption
Retable de la 1ère chapelle latérale droite, aile droite: saint Antoine ermite.
(Links) Zoals het was.
We bezochten de kerk in 2008 en 2009. Opmerkelijk: de staf en het boek zijn verdwenen. Er hangt nog wel een klokje aan zijn hand. En ook de reliekhouder aan zijn voeten is intact.
Het hele altaar — waar links een beeld van St Blasius staat — is slecht onderhouden, in de verder toch zeer fraaie kerk.

Pugey Église; 16ième siècle.
Mooie klok; mooie korte T-staf; neerwaarts kijkend borstelig varkentje met slagtanden.
Prunelli-di-Casacconi (Corse) Église Saint-Cyr et Sainte-Julitte.
Dit beeld lijkt erg veel op het beeld in San-Nicolao, ook op Corsica, en eveneens met interessante motieven op de mantel van Antonius. Een zittend varkentje.
Preux-au-Sart Église Saint-Martin, 16e siècle. Antonius, met zeer correct hoofddeksel, staat in/op de vlammen, samen met zijn zeer kleine extreem oprijkende varkentje. Hij steunt met de linkerhand op een zeer korte T-staf.

Pujols Église paroissiale Sainte-Foy; peinture monumentale; 16ième siècle.
Een 'zwevende' T op de muur achter Antonius. Een grote klok hangt aan de linkerhand.
Zou de kleine persoon vóór Antonius een donateur zijn of een leerling?
  Puy-Saint-André Chapelle Sainte-Lucie de Puy-Chalvin; Façade antérieure: Sainte Barbe, saint André et saint Antoine abbé.

Puy-le-Haut
Chapelle Notre Dame de Bon secours de Puy le Haut, 38;.
Antonius zit op zijn knieën in aanbidding van St Josef, terwijl de Maagd vanuit de hemel toekijkt, een zeer ongebruikelijke voorstelling.
Antonius heeft een correcte haardracht en enigszins gevorkte baard. In de rechterarm geklemd is een lange herdersstaf met daaraan een klok.
Zijn zwart varkentje staat los voor hem, met krulstaart.
Op de achtergrond is een kapel of hermitage (rechts) en een grot (links).


Puy-Saint-Vincent (les Prés) Église paroissiale Sainte-Marie-Madeleine.
Antonius heeft een staf in de rechterhand. Een klok hangt aan de rechterhand.
Een zeer klein zittend, opkijkend varkentje.
Puy-Saint Vincent Chapelle Saint Vincent; 15ième siècle.
Antonius is heeft een correcte haardracht en gevorkte baard. Hij heeft een krom-staf met daaraan een klokje in de linkerhand.
Is het een Verzoeking door een gehoornde duivelse vrouw?

Quaëdypre Église paroissiale Saint Omer; 18ième siècle. Vreemd beeld. Antonius heeft een grote T op de borst. Hij een kruis in de rechterhand. Een gesloten boek, met daarop een schedel, op de linkerhand.
Een schaap-achtig varkentje ligt achter hem.
Quenza Église paroissiale Saint-Georges, retable : Saint Sébastien, saint Roch, saint Antoine abbé, saint Antoine de Padoue, 16e siècle (?)
Quimper Cathédrale Saint-Corentin
Quimper Cathédrale Saint-Corentin. ± 1700.
We bezochten Quimper in augustus 2013. Antonius, in blauw en grijs gekleed, heeft een helm-achtig hoofddeksel en een gevorkte baard; hij staat tot de knieën in 'kelk' vormige vlammen; in de linkerhand heeft hij een open boek met de tekst naar de toeschouwer; hij heeft een dikke T-staf in de rechterhand. Het varkentje staat tegen hem (de vlammen) aan en heeft een klokje aan een band om de hals.
Dit (detail van een) glas-in-lood raam (rechts) hebben we blijkbaar gemist.

Quincey Église Panneau: Crucifixion entre la Vierge et saint Jean (centre), saint Antoine et saint Pierre (à gauche), saint Paul et saint Grégoire le Grand ? (à droite).
Het varkentje staat achter Antonius links.

Rainans Église; 18ième siècle.
Antonius draagt een puntmuts capuchon. Hij heeft een korte staf met klokje in de linkerhand. Hij lijkt te lezen in een boek op de rechterhand. Zijn varkentje staat achter hem, neerwaarts kijkend.
Het is een woestijnachtige omgeving.
Links
staat een crucifix op een rots-altaar.
Ramousies Église Saint Sulpice. 16ième siècle. Opkijkend varkentje, zittend voor de vlammen.

Raulhac Église paroissiale Saint Pierre-ès-Liens; 17ième siècle.
Antonius steunt met de linkerhand op een korte T-staf. Zijn neerkijkend varkentje staat naast hem, half onder de mantel.
  Rebreuviette Église Saint Vaast; 16ième siècle.

Regnéville-sur-Mer Église paroissiale Notre Dame; 16ième siècle.
Antonius steunt met de linkerhand op een dikke, halflange T-staf. Een dik gesloten boek op de rechterhand.
Een extreem lang, extreem omhoog gestrekt varkentje; uit de vlammen oprijzend.
Rennes-le-Château Bekend van de "Davinci Code".
Antonius heeft een lange staf met daaraan een klokje in de rechterhand. Een gesloten boek op de linkerhand. Een Franciscaner koord met drie knopen om het middel. Bloemmotieven op mantel. Zijn varkentje ligt naast hem, met de voorpootjes gevouwen.

Les Riceys Église paroissiale; Statues Saint Antoine; 16ième siècle.
Antonius steunt met de linkerhand op een korte T-staf (althans het handvat). Een open boek op de rechterhand. Zijn neerwaarts kijkend varkentje staat dicht tegen hem aan, half onder de mantel. Vlammen?
Antonius steunt met de linkerhand op een korte T-staf (althans het handvat), met daaraan een klokje.

Riom Maison; Statue de saint Antoine abbé.
Rieux Église paroissiale, Saint François, saint Étienne et saint Antoine. Ce tableau provient de l'ancienne église paroissiale. Antonius heeft een korte krom-staf in de linkerhand. Een open boek op de rechterhand. De snuit van zijn varken piept net achter hem tevoorschijn.

Riom
Église Saint Amable; Statue: Saint Antoine; 18ième siècle.
Antonius heeft een korte T-staf (althans het handvat) in de rechter-hand. Hij lijkt te lezen in een boek op de linker-hand. Zijn varkentje staat achter hem, half onder de mantel, neerwaarts kijkend.

La Rivière-Drugeon Église paroissiale Saint Nicolas; 15e siècle.
Antonius draagt een fraai hoofddeksel. Hij heeft een gevorkte baard. Hij had een korte krom-staf in de linkerhand. Een gesloten boek op de rechterhand.
Antonius en zijn kleine varkentje, plat, in reliëf, staan in de vlammen.
Rodelle Église.
Antonius draagt een fraai hoofddeksel.
Hij heeft een open boek in beide handen, met de tekst naar de toeschouwer.
Zie het rechtop staande varkentje, oprijzend uit de vlammen.
La Roche-Maurice Église Saint-Yves.
De westelijke poort.
Een Antoniusbeeld aan de zuidelijke kant van de kerk.

De jubé in de Église Saint-Yves.
In detail (hieronder) aan de kant van het koor.

Antonius (hieronder links) steunt met de rechterhand op een korte haak-staf. Een gesloten boek, bidsnoer met grote kralen en kruis, in de linkerhand.
Wat zou dat 'gezicht' zijn onder de voeten van Antonius? Oorspronkelijk wellicht een scg=hedel met gekruiste botten?

De andere heiligen zijn Sinte Geneviève met haar niet-dovende kaars; en Sinte Marguerite met haar draak.


Roquebillière Église paroissiale; retable: Saint Joseph, Saint Antoine abbé et Saint Maur, scènes de la vie de Saint Antoine; 16ième siècle.
Een zittende Antonius, met correcte haardracht en gevorkte baard. Hij rust met de rechterhand op een halflange T-staf, met daaraan een klokje. Zijn linkerhand rust op een open boek op de linker knie.
Zijn varken, met klokje om de hals, piept achter de omlijsting links tevoorschijn.


Rosnay-l'Hôpital Église paroissiale de l'Assomption de la Vierge; Statue Saint Antoine; 16ième siècle.
Een nogal dynamische Antonius steunt met de linkerhand op een zeer korte staf (daaronder een demon of vlammen?). Een open boek in de rechterhand.
Het varkentje staat op de vlammen, neerwaarts kijkend.
Rouen Église Saint-Ouen
We bezochten Rouen in mei 2011, vooral om het Musée Flaubert et d'Histoire de la Médecine te bezoeken (het geboortehuis van Flaubert). Maar we bezochten natuurlijk ook de Église Saint-Ouen.
Tussen de scènes die beneden beschreven en getoond worden, zijn landschappen afgebeeld.
Links
lijkt een Vlaams dorpsgezicht, met een kapel en een vuur.
In het midden, zien we wellicht een oase in de woestijn.
Rechts
is een berglandschap. Het gehele raam is nogal verbleekt, waardoor vooral de scènes met Antonius niet erg duidelijk zijn.
De ontmoeting van Antonius met Paulus. De raaf lijkt te ontbreken; misschien is dit de twist over de verdeling van het brood.
Een Verzoeking van Antonius door gouden objecten op de grond en drie duivelse dames; de voorste heeft horentjes.
Ik laat deze foto's toch ook maar zien; omdat ik ze al had en omdat ze in de doortekening hier en daar beter zijn.
 

Rougemont (Doubs) Église paroissiale de la Nativité; 15e siècle.
Antonius heeft een correcte haardracht en gevorkte baard. Hij heeft een T op de schoudermantel. Hij steunt met de rechterhand op een korte haak-staf. Een open boek op de linkerhand. Hij staat in de vlammen. Zijn varkentje lijkt verdwenen.
   

Ruffey-sur-Seille Église paroissiale; 16ième siècle.
Rougemont (Côte-d'Or) Église.
De staf uit de rechterhand is verdwenen. Een open boek op de linkerhand, met de tekst naar de toeschouwer. Omhoog kijkend varkentje, of in ieder geval zijn kop, uit de vlammen oprijzend. Een T op het schild op de console.
Rouxeville Église paroissiale Saint Martin; tête: Saint Antoine; limite 15e siècle. 16ième siècle.

Royaumont Cisterciëncer Abdij.
De staf uit de linkerhand is verdwenen. Een open boek op de rechterhand. Antonius en zijn varkentje staan in de vlammen. De kop van het varkentje is verdwenen.

Heeft u informatie over Antonius Abt, of vragen, neem dan contact op met mij: Adolphe Hartsuiker