Vita Antonii Abba's Iconografie Vuur Antonianen Kunsten Cultus Folklore Plant Dier Literatuur Paulus Hilarion Maria Simeon Adolphus
Nederlands Frans Italiaans Spaans Portugees Koptisch Duits Orthodox Engels Amerikaans Aziatisch
Antonius beelden in Franse niet-Antonius plaatsen S-S
Frankrijk A-B C-G H-M N-R St.A S T-Z Wallonië A-G H-O P-Z Corsica Luxemburg/Zwitserland
niet-Antonius plaatsen A-C D-L M-R S-S T-Z Parijs Louvre, musea, galeries Frankrijk musea A-H, I-Z
Saint-Genis-des-Fontaines; Saint-Laurent-du-Cros; Saints-Geosmes, 2015; Saissac, 2015; San-Nicolao; La Salle-les-Alpes;

Sablonnières Église; 16ième siècle.
Antonius draagt een correct hoofddeksel met knoop-en-gat sluiting, en heeft een gevorkte baard. Hij steunt met de rechterhand op een korte krom-staf. Hij lijkt te lezen in een boek op de linkerhand.
Saint Aubin-Château-Neuf Église; 17ième siècle.
Antonius steunt met de rechterhand op een korte, gedraaide haak-staf. Een open boek op de linkerhand. Zijn opkijkend varkentje zit naast hem.

Saint-André-d'Olérargues Église; La Vierge à l'Enfant entre saint Antoine et sainte Brigitte.
Antonius steunt met de linkerhand op een korte T-staf, met daaraan een klokje.

Saint-Bon-Tarentaise
L’église de Saint Bon Tarentaise a été reconstruite entre 1667 et 1671. Le retable Saint Antoine.
Œuvre de Jean-Marie Molino
Le tableau central représente Antoine du Désert, Saint Loup et dans le ciel la Vierge à l’Enfant.
Niches du registre inférieur : Saint François d’Assise (gauche) et Sainte Claire (droite)
Niches du registre médian : Saint François de sales (gauche) et Amédée IX le Bienheureux (droite)
Niches du registre supérieur : Saint Félix (gauche) et Saint Mamert (droite)

Saint-Colomban-des-Villards Église; la Vierge à l'Enfant entre saint Antoine et un saint évêque.
Een nogal jeugdige Antonius, in aanbidding, zit op zijn knieën. Hij heeft een T op de schoudermantel. Zijn klok staat op de grond voor hem. Een 'los' vuur brandt naast Antonius.
Saint-Fiel Église paroissiale Saint Fidèle; 16ième siècle.
Leuk omhoogkijkend varkentje staat in de vlammen.

Saint-Épain
37; Vitrail.
Antonius heeft een gevorkte baard.
Hij heeft een T-staf van correcte lengte in de rechterhand.
Zijn linkerhand is geheven in een groetend / zegenend gebaar.

Saint-Flour Cathédrale; groupe sculpté (hierboven); 16ième siècle. Antonius draagt een correct hoofddeksel, kap. Hij steunt met de rechterhand op een korte knoestige staf, met daaraan een bidsnoer met grote kralen. Een gesloten boek op de linkerhand. Zijn varkentje staat dicht tegen hem aan, om hem heen geplooid als het ware.

(Links) Antonius draagt een capuchon en heeft een gevorkte baard. Hij heeft een gouden T op de schoudermantel. Hij steunt met de rechterhand op een korte T-staf, met daaraan een klok. Een open rood boek op de linkerhand. Zijn varkentje staat, op een kleine verhoging, dicht tegen hem aan, om hem heen geplooid als het ware.
Saint-Genis-des-Fontaines
Aan de voet van de noordelijke helling van het oostelijke uiteinde van de Pyreneeën ligt het charmante dorpje Saint-Genis-des-Fontaines, dat ontstaan is rond de beroemde abdij van dezelfde naam.
Het beeld in het centrum daarvan, met een tau op de schouder, is zonder twijfel de heilige Antonius de Kluizenaar. In zijn linkerhand houdt hij een open boek met de regels van de Antonianen. Ooit had hij een staf in zijn rechterhand, waarvan de top een tau vormde.
We kunnen niet verklaren waarom hij hier zo’n eervolle positie inneemt.
Maar er wordt hier een legende verteld, welke mogelijk een verklaring kan vormen, omdat er daarin een connectie is met Catalonië.

Dit is een variatie op de bekende legende van Antonius in Barcelona.
De koning van Catalonië smeekte de kluizenaar Sint Antonius te komen om de demonen waardoor zijn vrouw en kinderen bezeten waren uit te drijven. Rijdend op een wolk ging hij naar Barcelona. Voor de deur van het huis van Provoost André bracht een zeug hem haar pasgeboren biggetjes, monsters zonder ogen of poten. De heilige maakte het teken van het kruis en op miraculeuze wijze kregen de biggen ogen en poten. Op dezelfde manier dreef hij bij de vrouw en de kinderen van de koning de duivel uit.

Sainte-Féréole Église paroissiale Saint-Martin; tabernacle.
Sainte-Livrade-sur-Lot Église ; buste reliquaire.

Saint-Galmier Église; Saint Antoine rendant visite dans le désert à Saint Paul ermite; 17ième siècle. Auteur de l'oeuvre: Blanchard.
Saint-Gonlay Prieuré puis Église paroissiale Saint Guillaume; 17ième siècle.
Dit beeld lijkt me weer een geval van een andere heilige omgebouwd tot Antonius,
door eenvoudigweg een varkentje toe te voegen.

Saint-Gervais-sous-Meymont
Église paroissiale Saint Gervais Saint Protais; 19ième siècle.
Antonius steunt met de rechterhand op een korte T-staf, met daaraan een klokje. Een open boek op de linkerhand.
Interessante (bloem)motieven op mantel.
Zijn varkentje staat los naast hem.

 

Saint-Hilarion Église paroissiale Saint-Hilario; 17e siècle.
Antonius steunt met de linkerhand op een korte T-staf. Een open boek op de rechterhand, met de tekst naar de toeschouwer. Antonius staat in een kring van vlammen; zijn varkentje  (een vreemd creatuur) rijst daaruit op.
Saint-Jean-sur-Tourbe Église; 18ième siècle.
Antonius steunt met de linkerhand op een korte T-staf. Een open boek op de rechterhand. Zijn varkentje ligt naast hem, met de voorpootjes gevouwen.
   
Saint-Laurent-du-Cros Chapelle Sainte-Marie-l'Egyptienne Église paroissiale Saint-Laurent
Chapelle Sainte-Marie-l'Egyptienne; Tableau d'autel; 19ième siècle. Een knielende, biddende Antonius, voor een rotsblok altaar met een'zelfbouw' crucifix. Zijn varken staat achter hem. Een schedel ligt bij het altaar. Het is een woestijnachtige omgeving met piramides en palmbomen.
Vgl. Bernardvillé.
Église paroissiale Saint-Laurent.
Antonius is blootshoofds en heeft een correcte haardracht en gevorkte baard. Hij heeft een lange kruis-staf met klokje eraan in de linkerhand. Hij lijkt te lezen in een blauw boek op de rechterhand.
Zijn varkentje staat naast hem, vrij los.

Saint Laurent-la-Roche Église; 15e siècle.
Antonius heeft een T op de mantel. Hij steunt met de rechterhand op een korte staf. Een gesloten boek in de linkerhand.
Saint-Léger-près-Troyes Église paroissiale Saint Léger; 16ième siècle.
Antonius had een korte knoestige staf, met daaraan een klokje, in de linkerhand. Hij lijkt te lezen in een boek op de rechterhand. Prachtig zoals de grote kop van het varken uit de vlammen oprijst!

Saint-Martin-des-Puits Église Saint-Martin Retable du choeur: Vierge à l'Enfant avec saint Antoine et saint Martin.
Antonius zit in aanbidding achter Maria. Een haak-staf, met daaraan een klokje, is tussen zijn armen geklemd.
Saint-Maulvis Église; Statue en bois de saint Antoine ermite.

 
Saint-Michel-Escalus Église paroissiale Saint Michel; Tableau: Tentation de Saint Antoine; 19ième siècle.
Een knielende, biddende Antonius, voor een rotsblok altaar met crucifix en schedel.
Duivelse figuren proberen hem te verstoren.
Op de achtergrond, buiten de grot, staat een dier; misschien moet het een varken voorstellen, maar het lijkt op een karbouw.
Saint Maximin-la-Sainte-Baume Basilique Sainte-Marie-Magdeleine; Tableau : Saint Laurent, Saint Antoine. Antonius heeft een correcte haardracht en gevorkte baard. Hij steunt met met de rechterhand op een korte knoestige haak-staf, met daaraan een klokje. Een gesloten rood boek op de linkerhand. Opkijkend, oprijzend varkentje met één pootje opgeheven. Antonius staat in de vlammen.
 

Saint-Merd-les-Oussines Chapelle Notre Dame-de-la-Nativité; 17ième siècle.
Antonius heeft vreemd opgeknipt haar. Hij steunt met de linkerhand op een korte T-staf. Een open boek op de rechterhand. Zijn kleine gevlekte varkentje staat voor hem.
Saint-Michel-de-Rieufret Église paroissiale Saint Michel. De staf uit de rechterhand is verdwenen. Zeer apart varkentje. zo los, en 'opstulpend' uit de grond.

Saint Omer Église Notre Dame; monument funéraire d'Antoine de Tramecourt: Nativité; le donateur accompagné de Saint Antoine et trois Saints. 15e siècle.
Antonius (uiterst rechts) heeft een T op de schoudermantel en heeft zijn linkerhand op de schouder van de geknielde donateur.
Saint Omer Hôtel de Ville et théâtre, 18e siècle.
Antonius draagt een puntmuts capuchon. De staf uit de rechterhand is verdwenen. Hij lijkt te lezen in een boek op de linkerhand.
Zijn neerkijkend borstelig varkentje staat achter hem in de vlammen.

Saint Oradoux-près-Crocq Église paroissiale Saint Oradoux; 16ième siècle.
Antonius draagt een kap met een punt bovenop.Hij steunt met de rechterhand op een korte knoestige T-staf. Een open boek op de linkerhand. Antonius en zijn varkentje staan in de vlammen.
Op de middelste foto is het kleine varkentje, met een klokje om zijn nek, goed te zien.

Saint Paul-de-Fenouillet (180 A3) Église Saint Paul; Tableau Saint Antoine au désert; 16ième/17ième siècle.
Links een Bezoeking van Antonius; rechts de ontmoeting van Antonius en Paulus van Thebe, met raaf en brood.
In het midden het beeldje van Antonius dat gebruikt wordt bij vieringen in de Hermitage van Galamus.

Saint-Paul-de-Varax Église extérieur, tympan du portail sud; saint Antoine et le faune.
De figuren zijn nauwelijks nog te herkennen. Maar links zou Antonius staan.

Saint-Pardoux-Morterolles Église paroissiale Saint Pardoux; 19ième siècle. Antonius draagt een capuchon en heeft een gevorkte baard. Hij heeft een lange T-staf in de rechterhand. Een gesloten boek in de linkerhand.
Interessante motieven op de mantel.
Zijn varkentje zit naast hem.

Saint-Péver
Chapelle Notre Dame-d'Avaugour; 17ième siècle.
Antonius steunt met de rechterhand op een korte T-staf. Een open boek op de linkerhand, met de tekst naar de toeschouwer. Grappig ertussenuit piepend klein varkentje.
Ze staan op een cirkel van gestileerde vlammen.

Saint-Péran Église paroissiale Saint Pierre; 17ième siècle.
Antonius staat met twee gevouwen handen ter hoogte van zijn borst, een ongebruikelijke houding.
Heel bijzonder, dit zwijntje, dat zo met kop en hoefjes (en eigenlijk niet meer dan dat), uit de mantel van een atypisch jeugdige Antonius komt piepen.

Saint-Pol-de-Léon (31 F2)
Statue
en bois, de saint Antoine l'ermite (1750).
Antonius steunt met de rechterhand op een korte T-staf. Een gesloten boek op de rechterhand.
Zijn varkentje ligt naast hem, met de voorpootjes gevouwen.

Saint-Robert Église paroissiale Saint Robert; 16ième siècle.
Antonius steunt met de linkerhand op een dikke korte T-staf, met daaraan een grote klok en een bidsnoer met grote kralen. Antonius en zijn zeer klein varkentje staan in de vlammen.
Saint-Romain Église paroissiale Saint Hilaire; Statue Saint Antoine abbé; 16ième siècle.
Een klok en een bidsnoer hangen aan de linkerarm (hand en staf zijn verdwenen). Een open boek op de rechterhand, met de tekst naar de toeschouwer. Antonius en zijn neerwaarts kijkend varkentje staan in de vlammen, of eigenlijk staat het varkentje op de vlammen.

Saint-Riquier L’Abbatiale de Saint-Riquier relief; Dans l'arcade centrale sont rassemblées trois figures de saints couramment invoqués contre la peste: saint Antoine, saint Sébastien et saint Roch. Á les pieds d' Antoine son cochon entouré de flammes, levant vers lui une patte suppliante.
Antonius steunt met de rechterhand op een korte staf. Een gesloten boek op de linkerhand.
Het varkentje kijkt op, met geheven "smekend" pootje, en rijst op uit de vlammen.
Zo schattig!
Saints-Geosmes Église paroissiale des Trois-Jumeaux
De kerk van Saints-Geosmes is een mooie kerk, de oudste in de wijde omtrek, daterend uit de 7e eeuw, en waarschijnlijk nog wel eerder (ooit een Romeinse tempel, Keltisch heiligdom). Onder de kerk is een crypte uit de Karolingische tijd.

De Saints-Geosmes, de Trois-Jumeaux, de Sancti Gemelli, de Heilige Drieling — Speusippe, Eléosippe en Mélasippe, kleinkinderen van de heilige Léonille — die door de Romeinen als martelaren zijn verbrand (zie reliëf hierboven). Ze leefden in Cappadocië.
Er zijn meerdere versies van de legende. Volgens de ene werden ze onder Marcus Aurelius, in 175 gemarteld en werden hun relieken in 490 naar Langres overgebracht.
Op 17 januari! Deze dag wordt nog steeds gevierd, hoewel, tegenwoordig alleen als de 17e op een zondag valt.
Volgens een andere versie van de legende werden ze verbrand op een kruispunt van Romeinse wegen (Dijon-Autun), waar het huidige dorp Saints-Geosmes zich bevindt, op 17 januari 172 op de leeftijd van 24 jaar. Het dorp heeft, ter herinnering aan hun offer, hen daarna als patroon genomen.
Deze laatste versie lijkt mij onwaarschijnlijk; het christendom kwam pas veel later naar Europa, dus 4e of 5e eeuw is meer plausibel.
Hoe dan ook, het is wel interessant dat de datum 17 januari hier een rol speelt, en dat er een beeld van Antonius is, dat achter het altaar op een console tegen de muur staat.

Normaliter is de kerk alleen toegankelijk tijdens diensten en door groepen onder leiding van een gids. Maar tijdens ons verblijf in dit dorp in mei 2015 kwamen we toevallig de heer Paul Detourbet uit Saints-Geosmes tegen die ons rondleidde en uitgebreid over de kerk vertelde.

Het beeld zou uit de 17e eeuw dateren. Het is erg beschadigd; mooi van uitdrukking.
Antonius heeft een correcte haardracht. Hij lijkt te lezen in een boek op de rechterhand.
Een bidsnoer met grote kralen en kruis hangt aan zijn ceintuur. Hij steunt met de linkerhand op een korte haak-staf.
Antonius en zijn varkentje, dicht tegen hem aan, staan in de vlammen.

Saint-Sulpice-et-Cameyrac Croix de cimetière; Ensemble de 6 reliefs de la croix de cimetière : Christ en croix, Vierge, Saint Michel, Saint Sulpice, Saint Roch, Saint Antoine.; 1ère moitié 16ième siècle.

Saint-Sornin-la-Marche Église paroissiale Saint-Saturnin; 19e siècle.
Antonius draagt een puntmuts capuchon. Hij steunt met de rechterhand op een korte T-staf. Hij lijkt te lezen in een boek op de linkerhand. Zijn varkentje ligt naast hem, half onder de mantel.
Saint-Sulpice-les-Feuilles
Église paroissiale Saint-Sulpice;
statue-reliquaire: saint Sébastien; sur le socle une plaque d'émail peint, représentant saint Antoine ermite.
Saint-Symphorien Église. Antonius steunt met de linkerhand op een korte staf. Hij lijkt te lezen in een boek op de rechterhand.

Saint-Vaury Église paroissiale Saint Julien, Saint Vaulry; 17ième siècle.
Antonius had een korte staf in de rechterhand. Hij heeft een open boek op de linkerhand.
Zijn varkentje zit naast hem, half onder de mantel.
 

Saint-Vincent. Maar welke? Er zijn zoveel plaatsen die zo heten.
Antonius steunt met de rechterhand op een korte staf. Een gesloten boek op de linkerhand. Zijn varkentje staat dicht tegen hem aan, half onder de mantel.
Saint-Vougay Statue de Saint-Antoine en la chapelle du château de Kerjean en Saint-Vougay.
Zeer fraai beeld; correct hoofddeksel; open boek in de rechterhand; korte staf met grote klok in de linkerhand; staand in een krans van vlammen. Het varkentje, nogal vreemd gevormd, staat naast hem, tegen hem aan, buiten de vlammen.
San-Nicolao Chapelle Saint-Sébastien

Saint-Wandrille-Rançon Abbaye de Fontenelle.
Antonius steunt met de linkerhand op een korte T-staf. Een gesloten rood boek op de rechterhand. Antonius staat in de vlammen.
Een varkentje met klokje om de hals staat in reliëf tegen de vlammen aan, en links knielt een donateur, of discipel (?).


Met dank aan Claar de Roy-Brokmeier.

San-Nicolao Chapelle Saint-Sébastien.
Antonius heeft een zeer lange staf in de rechterhand. Een gesloten boek op de linkerhand. Zijn dik, grijs varkentje staat naast hem, vrij los.
Dit beeld lijkt erg veel op het beeld in Prunelli-di-Casacconi, ook op Corsica, en eveneens met interessante motieven op de mantel van Antonius.
Saissac Église Saint Michel  

We bezochten Saissac in mei 2015. Het plaatsje is vooral bekend door de ruïne van een "katharen"-kasteeltje.
De kerk maakt er min of meer onderdeel van uit. Stemmig kerkje, mooi Antoniusbeeld uit de 18e eeuw. Het fraaie retabel is van marmer uit Caunes.

Er zou ook een Confrérie de Saint Antoine zijn, en La Mutuelle Saint Antoine.

Antonius heeft een T op de schoudermantel. Hij steunt met de linkerhand op een korte scheve-T-staf. Een open boek op de rechterhand.
Verse bloemen voor het beeld; een nog levende devotie.

La Salle-les-Alpes Chapelle Sainte-Barbe Église paroissiale Saint-Marcellin
Chapelle Sainte-Barbe; retable du maître-autel, 1734.
Barbara in het midden; links een heilige met leeuw (Hiëronymus?); rechts Antonius met gevouwen handen, een staf tussen zijn amen geklemd. Er ligt een schedel bij het boek op de grond voor hem.
  Église paroissiale Saint-Marcellin; reliquaire-monstrance de Saint Antoine abbé, Saint Donat et Sainte Lucie; 18ième siècle. Inscriptions imprimées sur des bandes de papier, dans la cavité à reliques: S. DONATUS M. (sur un fragment d' os); S. [LUCIAE] V. M. (à l' intérieur d' un médaillon) S. ANTONII AB. (à l' intérieur d' un autre médaillon).

Santa-Maria-Siché (Corse) Église paroissiale de l'Assomption.
Antonius heeft een gevorkte baard. Hij heeft een lange T-staf, met gestileerde T, in de linkerhand.Aan die hand hangt ook een 'verpakt' boek. Zijn neerwaarts kijkend varkentje staat achter / naast hem.
Santans Église paroissiale.
De rechterhand en de staf zijn verdwenen. Antonius heeft een open boek op de linkerhand, met de tekst naar de toeschouwer, en een grote klok hangt aan de linkerarm.
Antonius staat in een gestileerde krans van hoge vlammen.

Saorge Église Saint Sauveur; autel, retable, Tableau de Saint Eloi: Vierge à l'Enfant entre Saint Antoine l'ermite et Saint Eloi; milieu 18ième siècle.
Antonius wijst naar Maria en Christuskind.
Santenay
21; Église paroissiale Saint Jean-de-Narosse; Saint Antoine; 1ère moitié 16ième siècle. Antonius draagt een correct hoofddeksel, kap, en heeft een fraaie, volle baard. Hij steunt met de linkerhand op een korte staf, met daaraan een bidsnoer met grote kralen. Hij heeft een open rood boek, met de tekst naar de toeschouwer, op de rechterhand. Aan die hand hangt ook een klokje. Antonius en zijn neerwaarts kijkend borstelig varkentje staan in de vlammen.

Sari-d'Orcino (Corse) Église paroissiale Saint Martin.

Statue Saint Antoine abbé; 19ième siècle.
Antonius heeft een lange staf in de rechterhand. Zijn zwarte varkentje ligt naast hem, met de voorpootjes gevouwen.
Reliquaire de saint Antoine abbé; inscription concernant le donateur et date gravées sur deux volutes ornant le pied : EX DONO MARCI AURELY / ONETI 1767.

Sautron [w.s.] Chapelle Notre-Dame de Bongarant (également écrit Bon-Garant, Bongarand ou Bon-Garand).
Antonius heeft een boek in de linkerhand.
Een zeer groot varken staat los naast hem.

Sauviat-sur-Vige (87) Église paroissiale Saint Martin; 17ième siècle.
Omdat alle bekende attributen ontbreken — hoewel zijn linkerhand ooit een staf vast had — vraagt men zich af of dit eigenlijk wel Antonius is. Ook zijn rechterhand met grote opgeheven vinger is wat eigenaardig. Maar gezien de ontbrekende staf, zijn gelaatsuitdrukking en baard is het niet geheel onwaarschijnlijk.
Sauviat (63) Église; 18ième siècle.
Antonius heeft een gevorkte baard. De staf uit de rechterhand is verdwenen. Open boek in de linkerhand. Groot, liggend varken, of eigenlijk alleen de voorkant van het varken, achter Antonius.

Savigny Église paroissiale Saint André; bas-relief: La Crucifixion avec la Vierge, Saint Antoine, Saint Jean, Saint Jacques; 16ième siècle. Antonius heeft een korte krom-staf met daaraan een bidsnoer met grote kralen in de rechterhand. Hij lijkt te lezen in een groot boek op de linkerhand. Een groot varken staat achter Antonius.

Scaër Église.
De enige keer dat ik het gezien heb: een miniatuur varkentje op het boek op de linkerhand.
Semond Église. Antonius heeft een gevorkte baard. Hij steunt met de rechterhand op een korte staf, met daaraan een klokje. Een open half boek op de linkerhand, met de tekst naar de toeschouwer. Een bidsnoer met grote kralen en kruis hangt aan zijn ceintuur. Zijn neerwaarts kijkend varkentje staat naast hem.
Sauxillanges Église; 17ième siècle. Correct hoofddeksel en gevorkte baard; een T op de binnenmantel; een medium-lange T- of krom-staf. Een los gesloten boek ligt op de grond naast hem, met daarop het varkentje (ook uniek, zie hier rechts).

Scey-Maisières Église paroissiale Saint Pierre et Saint Paul; Tableau: le Christ en croix entre la Vierge, Saint Antoine et Antoine Perrenot de Granvelle; 16ième siècle.
Antonius kijkt op naar Christus. Een korte haak-staf rust tegen zijn rechterarm, terwijl hij met zijn rechterhand Antoine Perrenot op de schouder aanraakt.
De snuit van zijn varken piept net achter de omlijsting links tevoorschijn.
Sillegny Église Saint Martin; Peinture murale; XVIe siècle.
Antonius heeft een lange T-staf, met gestileerde T, in de linkerhand. Een open boek, met de tekst naar de toeschouwer. op de rechterhand. De snuit van zijn grijs varken piept net links te voorschijn. Antonius staat in de vlammen.
Twee geknielde discipelen of donateurs links.

Le Serre-Barbin Chapelle Saint Mamet; 19ième siècle.
Antonius heeft een gevorkte baard en een T op de schoudermantel. Hij steunt met de rechterhand op een korte T-staf, met daaraan een klokje. Hij heeft een open boek op de linkerhand.
Serval Église paroissiale Saint-Rémi.
Antonius steunt met de rechterhand op een korte haak-staf. Een open boek en klokje op / aan de linkerhand.
Antonius staat in een cirkel van gestileerde vlammen.
Zijn varkentje staat dicht tegen hem en het vuur aan, om hem heen geplooid als het ware, en enigszins opkijkend.

Soligny-la-Trappe Abbaye de La Trappe; Tableau: Saint Antoine et Saint Paul; 16ième siècle.
Vreemd vormgegeven koppen; 'modern' eigenlijk.
Antonius heeft een T op de schoudermantel.
Zijn rechterhand rust op een korte haak-staf.
Zijn linkerhand is kameraadschappelijk over de schouder van Paulus geslagen.

Soppe-le-Haut Église paroissiale Sainte-Marguerite; 18ième siècle. Antonius heeft een gevorkte baard. Hij kijkt op naar Christus in de hemel. Hij heeft een boek in de linkerhand. Daarvoor is een schedel te zien.

Soucy Église; Statue Saint Antoine; 16ième siècle.
De rechterhand en staf zijn verdwenen. Hij lijkt te lezen in een boek op de linkerhand.
Zijn opkijkend varkentje staat voor hem.
Souesmes Statue Saint Antoine;
16ième siècle.
Antonius steunt met de rechterhand op een zeer korte staf, met daaraan een klokje. In de linkerhand heeft hij een bidsnoer met grote kralen.
Zijn varkentje staat naast hem, enigszins neerwaarts kijkend.

Soumaintrain Église; Statue Saint Antoine; 16ième siècle.
Antonius steunt met de linkerhand op een korte knoestige T-staf, met daaraan een fraaie klok en een bidsnoer met grote kralen. Een open boek op de linkerhand. Antonius staat in een kring van vlammen. Zijn varkentje staat voor hem, op de vlammen, en kijkt op.
Soulles Église paroissiale Saint Martin;15e siècle.
Antonius draagt een correct hoofddeksel,en heeft een gevorkte baard.
Hij steunt met de linkerhand op een korte T-staf, met daaraan een bidsnoer. Een open boek op de linkerhand.

Soulaines-Dhuys Chapelle Saint Jean; 16ième siècle. Antonius steunt met de rechterhand op een zeer korte T-staf, met daaraan een bidsnoer met grote kralen. Een open boek en klokje op / aan de linkerhand. Antonius en zijn opkijkend varkentje staan in de vlammen.
  Souvigny Église Saint Pierre; 15e siècle. Antonius heeft een correcte haardracht en gevorkte baard. Hij heeft een korte staf in de rechterhand. Antonius staat in de vlammen. Zijn varkentje naast hem.

 
Spézet Église Sainte Brigitte, 18e siècle.
Antonius luidt een grote klok in de linkerhand. Hij lijkt te lezen in een boek op de rechterhand. Een bidsnoer met grote kralen en kruis hangt aan zijn ceintuur. En er hangen nog een soort gordijn-kwasten aan.
Naast hem staat zijn varken, los, in een ietwat dreigende pose.
Steenbecque Église Saint Pierre; autel, retable de Saint Roch, Tableaux (2): la Nativité, Dieu le Père, Statues (3): Saint Roch, Saint Donat et Saint Antoine; 17ième siècle; 19ième siècle.

Strasbourg
67; Le retable Saint-Maurice dans le transept Nord de la Cathédrale fut réalisé au XVe siècle: fermé une peinture représentant Saint Antoine l'Ermite.
Antonius draagt een correct hoofddeksel, kap. Hij heeft een lange, breed-dwarsstuk T-staf met twee klokjes eraan hangend in de rechterhand. Een gesloten boek in de linkerhand. Zijn varkentje staat achter hem, neerwaarts kijkend.
Sully Église; 15e siècle.
Het enige attribuut is het open boek, met de tekst enigszins naar de toeschouwer, op de linkerhand.

Heeft u informatie over Antonius Abt, of vragen, neem dan contact op met mij: Adolphe Hartsuiker