Saint Anthony in musea in Groot Britannië
Barnard Castle; Birmingham; Edinburgh; Ely; Føroya; Glasgow; Liverpool; Londen - Victoria and Albert Museum - National Gallery - Tate Gallery - Wallace Collection;
Op een aparte pagina: The British Museum.

Barnard Castle Bowes Museum

Master of the View of Ste Gudule
Meester van het Gezicht op Sint Goedele
c. 1480.
Passion Altarpiece

De afbeelding van Antonius bevindt zich aan de achterkant van het paneel linksboven.

Een zittende Antonius, met zijn benen in de vlammen, leest in een rood boek op beide handen. Hij draagt een correct hoofddeksel, rood, met knoop-en-gat sluiting. In zijn rechterarm geklemd heeft hij een haak-staf. Aan de middenvinger van de linkerhand hangt een zilveren klokje. Zijn neerwaarts kijkend varken, met spitse snuit, een slagtand en met klokje aan een oor, staat naast hem, ook enigszins in de vlammen.

Birmingham Birmingham Museum of Art
De verzoeking van Antonius door goud.
± 1450.
Giovanni di ser Giovanni Guidi, genaamd Lo Scheggia, voorheen genaamd Meester van Fucecchio (1406-1486).
Antonius heeft een correcte haardracht en gevorkte baard. In de rechterhand heeft hij een korte T-staf met extra stukje aan het dwarsstuk. Hij heeft een gesloten rood boek in de linkerhand.
Het is een scène uit de Vita van Antonius, § 12:

Toen hij verder ging, zag hij niet slechts een schijnbeeld van goud, maar echt goud op de weg liggen. Ofwel de vijand liet hem dit zien, ofwel een hogere Macht beproefde de atleet en wilde zo aan de duivel laten zien dat hij niet taalde naar echt geld.

Tommaso del Mazza, formerly called the Master of St. Verdiana.
Madonna and Child with Angels and Saints Catherine, Peter, James, Lucy, Anthony Abbot and Paul
About 1380/1385
Antonius heeft een correcte haardracht en volle baard.
In de rechterhand heeft hij een knoestige gaffel-staf. Een gesloten rood boek op de linkerhand.
Edinburgh National Galleries of Scotland

Paolo Veronese
c. 1563
Sint Antonius de Grote met Antonio Petrobelli
Antonius heeft weinig attributen: een zeer gestileerde zilveren T op de mantel, een bisschopsstaf (niet echt kenmerkend) in de rechterhand en een grote klok aan dezelfde hand.

Paolo Veronese was ongeveer 35 jaar oud toen de neven Antonio en Girolamo Petrobelli hem de opdracht gaven om een altaarstuk te creëren voor hun familiekapel in de kerk van San Francesco in Lendinara in de Povlakte.
Dit altaarstuk, een van de grootste in de omgeving, getuigt zowel van de vroomheid van de opdrachtgevers, maar ook van hun sociale status in de Venetiaanse samenleving.
Het Petrobelli altaarstuk, gemaakt rond 1563, was oorspronkelijk ongeveer 4,65 meter bij 2,85 meter.
Wat we hier zien is dus een afgesneden deel van het altaarstuk

Andrea Sacchi
Saint Anthony Abbot reviving a dead man
c. 1635
De monnik heeft geen enkel attribuut van Antonius. Ik betwijfel dan ook of dit wel Antonius Abt is.
Het is wel een grappige voorstelling: het geopende graf in de rechterhoek, met een ladder; en de jongeman met de deksel achter de herrezene.
Ely The Stained Glass Museum
The Stained Glass Museum is gevestigd in de kathedraal van Ely.
Patrick Reyntiens
1985
The Temptation of St Anthony
Faroe Islands

Temptations of Saint Anthony.
Stamp FR 309 of Postverk Føroya, Faroe Islands.
Date of issue: 20 May 1997.
Artist: William Heinesen.
Strict genomen is deze postzegel waarschijnlijk niet in een museum.
Glasgow Kelvingrove Art Gallery and Museum

Paris Bordone
c. 1522.
Virgin Mary and Child with Saints Jerome and Anthony Abbot and a Donor
Antonius, tweede van links, heeft een net waar te nemen blauwe T op de mantel en een korte knoestige T-staf in de linkerhand.

Liverpool Walker Art Gallery
Marco Palmezzano (studio); c. 1526; Maria and Child with Saints
Antonius (tweede van rechts) heeft een capuchon op en een gevorkte baard. Hij steunt met de linkerhand op een korte T-staf, met zwierig dwarsstuk, met daaraan een klok. Hij heeft een open boek op de rechterhand.
Londen
Victoria and Albert Museum

Een afgietsel van een groot zandstenen kruis van de kerk van Ruthwell.
(Noordeloos:) Op een der panelen van de noordzijde van dat kruis (rechts) zien wij uitgebeeld twee mannen die een rond voorwerp vasthouden. De voorstelling kan niet verkeerd worden verstaan, aangezien het randschrift vermeldt:.Scs Paulus et Antonius fregerunt panem in deserto".
Hier is dus het moment vastgelegd dat Antonius en Paulus het brood vastgrijpen om het te breken.
Er is veel discussie over de ouderdom van dit kruis, maar Noordeloos houdt het op de 7e eeuw.


 

Een afgietsel van een Pictisch kruis uit de kerk van Nigg, Schotland, uit de tweede helft van de 8ste eeuw.
Het bovenstuk toont de bekende voorstelling van de raaf die een broodje brengt terwijl Antonius bij Paulus op bezoek is. De twee heiligen lijken beide te lezen.
Voor Antonius en Paulus liggen de twee leeuwen die later zullen helpen bij de begrafenis van Paulus.

Deze beeltenissen van Antonius en Paulus in Ruthwel en Nigg zijn, voor zover mij bekend, de oudste ooit.


Master of Sant’Alo c. 1300-1350 Diptych & reliquairy
The Virgin and Child with Saints Blasius and Nicholas; Saints Bartholomew, Mary Magdalen, Urban, Agatha and Anthony.
Antonius staat rechts in het quadrant linksonder. Zijn rechterhand is geheven in een zegenend gebaar.
In de linkerhand heeft hij een gesloten rood boek.

Spinello Aretino, ca. 1370.
The Crucifixion with the Virgin and Saint John; St Anthony Abbot at the foot of the Cross. Florence.
Antonius, met een blauwe T op de mantel aan de voet van het Kruis.
Antonius en Eligius. Een zittende Antonius met correcte haardracht en gevorkte baard maakt met twee vingers van de rechterhand een zegenend gebaar. In de linkerhand heeft hij een T-staf van correcte lengte, maar met bijzonder bewerkt dwarsstuk — knop en haak — met daaraan een klok.
Dit schilderij was oorspronkelijk een dubbelzijdig banier voor de broederschap van de heiligen Antonius Abt en Eligius in Borgo Sansepolcro, Toscane. Dergelijke broederschappen waren over het algemeen bezig met het genezen van zieken en het begraven van de doden. Dit verklaart de aanwezigheid van St. Eligius, een 7e-eeuwse Franse bisschop wiens goede werken het begraven van de doden inhielden. Het banier is een zeldzaam voorbeeld van de zeer weinige overlevende banieren uit de 14e eeuw en werd waarschijnlijk gemaakt door een kunstenaar in de directe kring van Aretino Spinello wiens kunst het meest invloedrijk was in Toscane op dat moment.

Antonius (rechtsonder) met een blauwe T op de mantel zit een boek te lezen. De andere heiligen zijn Christophorus, Jacobus de Meerdere en Anna. Een hanger van onbekende artiest, uit Parijs, c. 1400-1410.
Maria met Kind, Johannes de Apostel, Johannes de Doper en Catharina.

In een langwerpige zilveren-vergulde lijst gebonden door een spiraalvormig gedraaide band, zijn twee dunne platen van albast, rug aan rug geplaatst, elk opgedeeld in vier compartimenten waarin kleine figuren van heiligen zijn gesneden, gekleurd en verguld.


Workshop van de Embriachi.
Drieluik altaar,
ca. 1400-1425.
Hout ingelegd met been, hoorn en met verguldsel en verf
Dit is een klein altaar, met in het midden de kruisiging en de Madonna en Kind met Heiligen.
Op de linkervleugel is de Annunciatie en twee heiligen (waaronder Antonius) en op de rechtervleuge, de Christus in de Tuin van Gethsemanee en twee heiligen.
De Embriachi workshop was een Noord-Italiaanse familie van ondernemers en beeldsnijders.
Antonius draagt een correct hoofddeksel, kap. In de rechterhand heeft hij een korte T-staf.

Dit is een gipsafgietsel van een terracotta origineel gemaakt door Nicolo Pizzolo in ongeveer 1448-1449, in de kerk van de Eremitani, Padua. Het afgietsel werd gemaakt door Giovanni da Pisa, ongeveer 1869, in Venetië.
We zien de Maagd en Kind met de Heiligen Dominicus, Petrus de Martelaar, Johannes de Doper (in dierenvel), Jacobus de Meerdere, Christophorus en Antonius Abt.
Het lijkt alsof Antonius oorspronkelijk met twee handen
op een korte staf leunde.
Met daaraan de grote klok, die er nog wel is.
De staf van Jacobus is wel hersteld.

Ring, Duitsland, 1400-1500, zilver, door onbekende maker.
[Veronderstellingen van het V&A Museum:] Het Tau kruis, mogelijk afkomstig van de Egyptische Ankh, is het symbool van Sint-Antonius Abt. Een ring met het symbool van Sint-Antonius zou de bescherming van de heilige aan de drager kunnen verlenen. Hij kan ook zijn gebruikt door leden van religieuze ordes gewijd aan Sint-Antonius. Het is ook mogelijk dat sommige ringen voorzien van dit symbool een bedevaart naar de kerk van St Antoine de Viennois, Dauphiné, Frankrijk, herdenken.
De verwijzing naar de Ankh is natuurlijk zeer interessant.

Ring, Engeland, 15e eeuw, zilver, door onbekende maker.
[Veronderstellingen van het V&A Museum:] Zilveren of gouden 'iconografische' ringen gegraveerd met de beeltenissen van heiligen waren vooral gebruikelijk in de 14e en 15e eeuw en lijken grotendeels een Britse type te zijn geweest. De religieuze voorstellingen werd vaak gecombineerd met romantische inscripties, wat suggereert dat ze soms kunnen zijn gebruikt als liefdesgeschenken of trouwringen
De Tau kruisen op de zijkanten van deze ring zijn een oud christelijk symbool, mogelijk afkomstig van de
Egyptische Ankh. Het is het symbool van Sint-Antonius Abt, een Egyptische kluizenaar en varkenshoeder (sic!) van de derde eeuw na Christus.

Moderno a.k.a. Galeazzo Mondella
The Virgin and Child with St Anthony Abbot and St Jerome; Madonna col Bambino e Due Santi;
Bronzen plaquette; Verona, Italy; ca. 1490.
[Opmerking van het V&A Museum:] Moderno [alias Galeazzo Mondella] was gespecialiseerd in plaquettes die ideaal waren voor het kabinet van verzamelaars. De delicaat behandelde Maagd met heiligen lijkt op een miniatuur altaarstuk, maar het zou voor verzamelaars als kunstwerk zeker aantrekkelijk zijn. Het bevindt zich ook in The Wallace Collection (zie hieronder) en The Metropolitan Museum.
Antonius (links) leunt wat nonchalant tegen de pilaar.
Hij steunt met de rechterhand op een korte staf, met daaraan een klokje.

Dit beeld is een gipsafgietsel (c. 1868) van een beeld (c. 1505) van een onbekende artiest, in de Henry VII kapel in de Westminster Abbey in Londen.
Antonius draagt een correct hoofddeksel, met knoop-en-gat sluiting. Hij lijkt te lezen in een boek op de rechterhand, waaraan ook een grote klok hangt. Daarachter hangt een één-strengig gebedssnoer met grote kralen. In de linkerarm geklemd is een knoestige gaffel-staf van bijna correcte lengte. Achter de arm, naast de staf, lijkt een langwerpig voorwerp te hangen. Zijn varkentje, met halsband (waaraan ooit misschien een klokje?) staat voor / naast Antonius, enigszins opkijkend.

Benedetto Buglioni, atelier. c. 1500-1520.
Polychrome geëmailleerd terracotta.
Antonius heeft een volle haardos en gevorkte baard. In de rechterarm geklemd heeft hij een gesloten blauw boek.
Zijn hondachtig varkentje zit strak opgericht dicht tegen hem aan.

Rosso Fiorentino; c. 1510-1540; tekening. Antonius staat met de rechtervoet op een rots (de ruwe vorm van een varken of ligt het varken achter de rots?). Antonius draagt een correct hoofddeksel, met flappen. Op het epitrachiel is een T. Hij lijkt te lezen in een boek in beide handen; tegelijkertijd heeft hij een vrij grote klok aan de rechterhand (of het boek) en een medium lange staf in de linkerhand. Agostino Carracci, naar Jacopo Tintoretto; 1560-1600. Temptation of Saint Anthony. Twee gehoornde vrouwelijke duivels, één met vuur, de ander met kettingen tergen hem. Op de grond voor hem, verleidingen van goud en de kardinaalsmuts. Antonius heeft een T op de gescheurde mantel. Zijn vrij grote klok en T-staf liggen op de grond. Zijn grote varken rent naar rechts weg, onder de duivelin door. God schiet Antonius te hulp.

Tekening naar de ets van Jacques Callot; 17e eeuw. Temptation of St. Anthony.

Een Verzoeking van Antonius.
Terracotta porselein.
Étienne-Maurice Falconet (1716-1791). 1765-1766.
Antonius heeft een T op beide schouders en het epitrachiel. Grappig, onorthodox varkentje dat uitgestrekt achter Antonius ligt. Antonius gaat de duivelse vrouw te lijf met een crucifix.

Een ander exemplaar van dit beeldje bevindt zich in het Musée National de Céramique te Sèvres. Op die plaats heb ik ook meer details van het beeldje kunnen tonen.

T kruis. Place of origin: Karlshamn (made) Herrestad (worn) Date: ca. 1800. Artist/Maker: Niclas Bleckberg, 1749-1806. T kruis. Place of origin: Ystad (made) Ingelstad (worn) Date: 1843. Artist/Maker: Anton Jacob Jörgensson, 1791-1854.

Toen Zweden in 1527 Protestants werd, bleven Zweedse vrouwen kruisen dragen net als hun middeleeuwse voorouders. Het meest typische Zweedse kruis is het tau (T-vormig) kruis, ook wel het kruis van Sint Antonius genaamd, uit Skåne. Zweden is het enige land dat tau kruisen heeft onder haar traditionele sieraden.
De oudste tau kruisen werden gemaakt van massief metaal.
In de late 18e eeuw begonnen de zilversmeden van Kristianstad met de massaproductie van deze kruisen uit twee vellen dun gestempeld zilver, tezamen gesoldeerd rond de rand, met een ketting eromheen om de lassen te verhullen.
De zilversmeden van Ystad namen wraak door het kopiëren van de populaire Kristianstad-patronen in hun eigen zwaardere één-stuk stijl. De achterkant van Ystad kruisen is plat, en de ketting is hier puur decoratief.
Veel traditionele Zweedse sieraden maken gebruik van het renaissance motief van het hoofd van een engel met vleugels. De holle bol boven het hoofd is ook typisch voor Zweedse traditionele sieraden.

T kruis. Place of origin: Ystad (made) Herrestad (worn) Date: ca. 1850. Artist/Maker: Peter Magnus Wallengren, 1802-1884.

Dit dubbelzijdige devotionele schilderij lijkt een 19e-eeuwse imitatie te zijn van een laat 15e of vroeg 16e eeuws Italiaans werk.
De Antonius op de voorgrond heeft een wat vreemde tonsuur, of een abstracte weergave van zijn correcte haardracht. Zijn rechterhand is met twee vingers geheven in een zegenend gebaar. In zijn linkerhand heeft hij een lange bisschopsstaf met fraai bewerkte krul, met een gebeeldhouwd gezicht erin.
Aan de krul hangt een vrij grote metalen klok. Op de achtergrond is Antonius nogmaals afgebeeld, drie keer in feite, op weg naar Paulus. Het duidelijkst links, waar hij een duivelse figuur tegemoet treedt, gevolgd door zijn kleine zwarte varkentje met witte band rond zijn lijf. Vaag, iets meer naar rechts tussen de bomen, lijkt hij weer een ander wezen te ontmoeten. De derde afbelding is net links van de staf. Rechts van de staf, in het rood, is waarschijnlijk Hiëronymus weergegeven, vergezeld van een leeuw.
In de lunet erboven is het bezoek van Antonius aan Paulus afgebeeld, op het moment dat ze het brood verdelen. Ook hier is weer een klein varkentje te zien, aan de voet van de palmboom

Schuifkaart uit ± 1905 van onbekende Franse artiest. La tentation de St. Antoine. In ingeschoven toestand (links). Bij het uitschuiven verandert het gezicht van Antonius en klapt de mantel van de vrouw open.

Francis Newton Souza
The Temptation of Saint Anthony
Lithograph
United States; 1971.
National Gallery
Giovanni di Nicola; c. 1350; Saint Anthony Abbot.
Antonius draagt een correct hoofddeksel, met knoop-en-gat sluiting en heeft een gevorkte baard. Hij steunt met de rechterhand op een korte T-staf. Een gesloten boek op de linkerhand.
Pisanello; 1435-41; The Virgin and Child with Saints.
Antonius en St Joris met de draak. Antonius heeft een rode capuchon op. Met de rechterhand lijkt hij een mantelplooi op te tillen. In de linkerhand heeft hij zijn klok, horizontaal. Achter hem ligt duister zijn groot varken.

Hans Memling; ±1478; The Virgin and Child with Saints and Donors (The Donne Triptych).
Het drieluik werd waarschijnlijk in opdracht van Sir John Donne van Kidwelly, een Welshman woonachtig in Calais, door Memling in Brugge in de late 1470s vervaardigd. Vergezeld van Sint Catherine, knielt Donne in aanbidding van de Maagd en Kind, terwijl de heilige Barbara lady Donne en hun dochter begeleidt. Op het linker luik is Johannes de Doper en aan de rechterkant, Johannes de Apostel, John Donne’s naamheilige.
In gesloten toestand, tonen de luiken in grisaille, de heiligen Christophorus en Antonius.
Antonius steunt met de linkerhand op een korte haak-staf, half onder de mantel. In de linkerhand heeft hij een gesloten boek, met de duim tussen de bladzijden. Aan zijn middenvinger hangt een klok.
Zijn neerwaarts kijkend varkentje staat dicht tegen hem aan, half onder de mantel.

Annibale Carracci; ± 1598; Christ appearing to Saint Anthony Abbot during his Temptation.
Antonius is gekleed in een dierenvel over een mantel van gevlochten materiaal, een zelden gebruikte kledingvariatie.
Vóór hem ligt een open boek, met zichtbare tekst naar de toeschouwer.
Hij wordt belaagd door een duivelse man met hoorns en klauwen, een duivelse leeuw met hoorns en in de schaduw links nog wat demonische gestalten.
Christus ligt relaxed op een wolk toe te kijken.


Andrea Sacchi; before 1627;
Saints Anthony Abbot and Francis of Assisi.
Antonius lijkt te lezen in een boek op de linkerhand. Hij steunt met de rechterhand op een korte T-staf.
Franciscus toont zijn stigmata.
Tate Gallery
Lovis Corinth; 1908. The Temptation of St Anthony (after Gustave Flaubert)
Corinth schilderde veel mythologische en religieuze onderwerpen gedurende zijn carrière. Dit werk is nauw gebaseerd op een episode in het boek met dezelfde titel van Flaubert, waarin Sint Antonius wordt verleid door de koningin van Sheba. Ze verschijnt voor hem met een gevolg van exotische bedienden, met inbegrip van een olifant, kamelen en vrouwen schrijlings op bonte paarden.
Professionele modellen poseerden voor Corinth, met inbegrip van een worstelaar voor de figuur van Sint-Antonius.

William Roberts; 1950–1.
The Temptation of St Anthony.
Qua beeldtaal en attributen is alles op dit schilderij afwijkend: Antonius heeft een donkere huidskleur, heeft geen baard, is gekleed in een soort zwembroek, en heeft een karwats voor zelf-flaggellatie.
De enige normale attributen zijn de twee boeken.
Wallace Collection
Moderno a.k.a. Galeazzo Mondella
The Virgin and Child with St Anthony Abbot and St Jerome; Madonna col Bambino e Due Santi;
Bronzen plaquette; Verona, Italy; ca. 1490.
Het bevindt zich ook in het Victoria and Albert Museum (zie hierboven) en The Metropolitan Museum.
Antonius (links) leunt wat nonchalant tegen de pilaar.
Hij steunt met de rechterhand op een korte staf, met daaraan een klokje.

Paul Delaroche; ca. 1832.
The Temptation of Saint Anthony

Heeft u informatie over Antonius Abt, of vragen, neem dan contact op met mij: Adolph Hartsuiker