Saint Anthony in the British Museum
De andere Engelse musea op een andere pagina: Barnard Castle; Birmingham; Edinburgh; Ely; Føroya; Glasgow; Liverpool; Londen - Victoria and Albert Museum - National Gallery - British Library- Tate Gallery - Wallace Collection; Oxford;
British Museum
De search naar St Anthony of Egypt op de site van het BM leverde 290 hits op. Het zijn voornamelijk prints, etsen, houtsneden, tekeningen en voorstudies. Ik heb ze niet allemaal hier opgenomen.

Antonius en Franciscus op een tweeluik van ivoor; een uitgesneden reliëf, met hier en daar goudverf; eigenlijk een “pagina” van een "boekje", 11 x 6 cm; van een onbekende maker uit de 14e eeuw.
Antonius draagt een correct hoofddeksel met knoop-en-gat sluiting. Op de mantel is een gouden T en om zijn middel zijn imitatie Arabische letters. Hij steunt met de rechterhand op een halflange T-staf, en hij heeft een grote klok aan een soort handvat in de linkerhand. Zijn varkentje, zeer klein, hurkt aan zijn voeten.
De namen van Antonius en Franciscus zijn in goud op de achtergrond gegraveerd.

Verschillende uitvoeringen van blad VIII van de Ars Moriendi, ofwel de Kunst van het Sterven, getiteld: Inspiratio contra vanam gloriam. Van dit werk waren edities van de Middeleeuwen tot in de Renaissance.
Antonius, met lange T-staf en klokje, is op deze plaat aanwezig om te waken tegen de Verzoeking van de Ijdelheid.
Er zijn engelen om de stervende mee te voeren naar de hemel, en de hellemond (en vagevuur) met duivels. De drie "burgers" achter Antonius hebben een vogel bij zich; wellicht een offerande (haan)?

Links boven, een ingekleurde houtsnede van de Meester van de Blumenrahmen, c. 1450-1470, naar Meester ES, in spiegelbeeld.
Rechts, een gravure van Meester MZ; c. 1500-1510.


Martin Schongauer
Ets; c. 1469-1473
The Tribulations of St Anthony
The saint is in mid-air, tormented by eight devils.
Een veel geïmiteerde voorstelling van Antonius, zelfs door Michelangelo (Museum in Fort Worth). En zie ook hieronder.
Antonius heeft een korte haak-staf in de rechterhand. Het vierkante ingepakte object aan zijn ceintuur zou een boek kunnen zijn.

Israhel van Meckenem; c. 1480-1495. St Antony standing on demons with a staff in both hands. Israhel van Meckenem; after: Martin Schongauer. c. 1465-1500. Inscribed at upper centre: SANCTUS ANTONIUS. Signed at bottom with Schongauer's monogram "M + S" (S in reverse). Israhel van Meckenem; c. 1465-1500. St Antony; the saint standing, holding a rosary, with the pig beside his feet; inscribed below.
Israhel van Meckenem; c. 1480-1495. The tribulations of St Antony. Tthe saint is lifted into the air and tormented by nine demons. Print retouched by Israhel van Meckenem; made by: Monogrammist FVB; after: Martin Schongauer. Lettered with monogram "IVM" in lower centre.
Israhel van Meckenem; c. 1480. St Antony; the saint stands on top of demons. Signed below: "Israhel".
Inscribed at the upper left and r "S antho nius".

Anonymus; c.1450-1500. St Antony and St Sebastian; the saint stands to the left in a monastic dress, holding an open book and a staff, at his feet to the right the pig at the lower margin [met klokje in oor], his name is engraved "S. anthonius", to the right, divided by a border, stands St Sebastian bound to a tree, his body is pierced by thirteen arrows, below inscription "S. sebastianus". Anonymus; c.1450-1500. St Antony; the saint stands in the centre with a staff in his right hand, behind him to the right stands a pig, to the left kneels a man raising one hand [een brandende hand: Antoniusvuur], in the upper left corner God appears from a cloud, in the right corner a scroll is placed with the name "S. ANTONI..." and to this two feet and hands are suspended

Anonymous; 1480-1490. St Antony; the saint holds an open book and a bell in his right hand, a staff in his left; below to the left and right St Antony's fire rises, in the background right is a chapel on a rock; the cut is surrounded by an MS inscription. [Nederlands] Anonymous; c. 1488. Eight hermits; cutting from "Leben der Altväter", printed by Peter Berger, Augsburg.
Waarschijnlijk is het de tocht van Antonius naar Paulus. In ieder geval zijn ze samen in de linker bovenhoek afgebeeld met de raaf die het brood brengt.

Anonymus; 1480-1500. The Virgin suckling the infant Christ; the Virgin feeds the naked child who holds the globe in his right hand, to the left stand St Antony [met T-staf en klok; varken en klokje aan band om de hals] and John, to the right St Lucia and Catherine, Finger-ring; 15th cent. gold; St Anthony and tau-cross (emblem of St Anthony).

Egerton 809
The front cover of Egerton 809 includes a painted panel of the late 15th century, perhaps made in Bruges with an image of St Agnes, flanked by St Blaise and St Anthony.
St Blasius, St Agnes en St Antonius leefden in de vierde eeuw, en hun naamdagen vallen binnen een korte periode in januari en februari: Antonius 17 januari, Agnes 21 januari en Blasius 3 februari.
Het waren zeer bekende en populaire heiligen in de 15e eeuw.
St Agnes (met lam) en St Blasius (met wolkam) waren martelaren.
Antonius, enigszins gebogen, nors kijkend, met korte staf in de rechterhand, klok in de linker, staat in de vlammen, met een smal ruigharig varkentje (net op de rand van de afbeelding), dat neerkijkt.

Deze afbeelding bevindt zich eigenlijk in The British Library.
Voor Illuminaties van The British Library, zie pagina.


Monogrammist FVB; c. 1490. St Anthony; the saint standing in the centre [T op de mantel], holding a book; at his feet to the left a pig [met klokje in oor]. Monogrammist FVB; c. 1475-1500. After: Martin Schongauer [zie boven: Van Meckenem] St Antony; the saint standing in the centre, holding a staff [en klok en Lotharings kruis]; at his feet to the right a pig [met klokje in oor].

Pilgrim badge.
Medieval; Found Thames, River.
Tau-cross with nimbed crucified figure of St Anthony of Alexandria.
Het T-kruis lijkt wel te referen aan Antonius, maar de gekruisigde figuur kan toch haast niet Antonius zijn. Dat zou de eerste en enige keer zijn dat ik dat zie.

Albrecht Dürer; c.1503-4. Next to some trees, St Antony sitting on the left and St Paul sitting on the right, between them a table with a double cross, a bell, and a jug; above a raven with a loaf of bread, in the background a stag. Deze prent is in diverse musea aanwezig, w.o. het Louvre. Lucas Cranach the Elder; 1506. The Temptation of St Antony; the saint is lifted into the air by several demons; to the right a tree with the two Saxon shields hanging in the boughs; buildings in the left background. Signed "LC", dated 1506 in the block in lower left corner.

School of Daniel Mauch; Ulm, c. 1506. Cover of the Book of the Gospels made of silver. In the left-hand niche is the standing figure of the aged St Anthony the Hermit, with long beard, a crutch in his right hand and a closed book in his left hand. Marcantonio; After Albrecht Dürer; c. 1505-1515. The Adoration of the Virgin; the Virgin surrounded by saints and angels, one playing a harp, among them St Catherine, St Jerome, St Anthony [links, met lange kruis-staf met klok] and St John the Baptist.

Lucas van Leyden; 1509. The Temptation of St Anthony; Anthony sits facing right reading from a book before him in front of a tree; from the right approaches a woman with a jar in her right hand; the horns on her head indicate she is a demon; behind him a house and a mountainous landscape. Lettered with the letter "L" and the date 1509 on rock in centre foreground. Anonymous ; after Israhel van Meckenem; c. 1500-1520. St Anthony standing, facing to the right, holding a rosary [en korte T-staf], with the pig beside his feet; from a Flemish prayer book.
De "zwevende" T met klok doet denken aan het insigne van Antonius-broederschappen.

Benedetto Montagna; c. 1500-1520. St Anthony Abbot standing praying in a rocky landscape. Jost de Negker; 1505-1508. The Temptation of St Anthony; the saint seated at right; the pig with a bell at far right; at left two nude female figures and a devilish figure offering goblets and a bowl to the saint; landscape background with a stag and rabbit in middle distance.

Nicoletto da Modena; c. 1500-1510. St Antony Abbot, standing before a niche with his pig. Nicoletto da Modena ; 1512. St Antony Abbot standing within a colonnade, with his pig beside him.
Een vreemd varken. Antonius heeft de klok omgekeerd vast.

Albrecht Dürer; 1519.
St Antony the Hermit sitting against a cityscape background, his mendicant's rod [staf met Lotharings kruis en klokje] with a bell standing to his right.
Deze ets is in diverse musea aanwezig, w.o. het Louvre (ingekleurd).


Marcantonio; 1500-1527.
St Anthony, the first hermit, holding a closed book against his chest with his left hand and leaning on a walking stick upon which is hung a bell, a pig at his left
Wolf Traut; 1520.
St Anthony holding a tau cross to which a bell is attached.
Illustration to: 'Vortzeichnis und zceigung des hochlobwirdigen heiligthumbs der Stiftskirchen ... zu Halle.
Lettered on St Anthony's nimbus
'SANCTUS ANTANIU'.
Antonius heeft een grote T in de rechterhand met daaronder misschien een klok.

Anonymus; 1500-1525.
Temptation of St Antony; three naked women stand before the bearded and robed saint; roundel.
Varkentje op de achtergrond.

Sebald Beham; formerly attributed to Hans Weiditz; 1520-1530.
Deze houtsnede is ook in het Kupferstichkabinett te Berlijn. Antonius heeft een correcte hoofddracht en gevorkte baard. Hij heeft een lange gestileerde T-staf, met zeer grote gestileerde T, in de linkerhand, en een klok hangend aan de hand. Een lijder aan het Antoniusvuur, met geamputeerd been, houdt zijn vlammende hand op naar Antonius, genezing voor zijn Antoniusvuur zoekend bij Antonius. Het varken van Antonius, zwijn eerder, staat achter hem, enigszins neerwaarts kijkend. In de achtergrond hangen geamputeerde ledematen, en geaborteerde (?) babies, aan stangen en tralies. Een T op het dak van een kerk (?).
Sebald Beham; 1521.
St Anthony the Hermit. Signed with monogram and dated on a tablet at lower left.
Een jeugdige, baardloze, Antonius, gezeten in een landschap, opkijkend naar een crucifix links en schrijvend in een boek, een grote klok en een Lotharings kruis liggen op de grond voor hem, zijn groot varken staat achter hem.

Lucas van Leyden; c. 1521. St Anthony; standing in centre, reading a book that he holds in his left hand and holding a staff in his right; a pig with a bell around its neck at back right; a bell hanging from a wooden pillar at left. Hans Weiditz; 1520-1525. The temptation of St Anthony; the saint attacked by a group of devils; the bell [grote klok en haak-staf] and a book on the ground. Antonius heeft een (onbekend) voorwerp aan zijn ceintuur hangen.

Jan Wellens de Cock; 1520-1530. Landscape with a large ruin and the Temptation of St Anthony; the saint kneels before a crucifix and a monkey-like creature farts in his direction; at right, a shrouded figure is accompanied by a collection of monsters, one carrying a ladder; at left, a beggar with a wooden leg and a finely dressed lady approach; in the sky monsters carry off and torment the saint

Attributed to Léonard Limosin; 1536.
Made in Limoges.
Plaque, rectangular; painted Limoges enamel on copper: Scene from the Life of St Anthony Abbot.
St Anthony identified by the Tau cross on his robes. An archer and 7 monks playing bowls in a rocky landscape. At lower right within a laurel wreath, the coat of arms of Jean de Langeac, Bishop of Limoges.
Hier wordt een scène uit de Vaderspreuken (5.10.2) afgebeeld:
Het gebeurde eens dat een jager die in die afgelegen streken naar wilde dieren op zoek was hen toevallig tegenkwam. Toen hij zag dat abba Antonius met zijn broeders aan het lachen was voelde hij minachting aangaande hen. Maar de oude man wilde hem tonen hoe noodzakelijk het was om zich soms met de broeders te ontspannen, en zei tegen hem, "Leg een pijl op uw boog en span hem,” wat hij deed. "Span hem nog eens," zei hij, en hij deed het. “Verder,” en hij deed het, maar op dit moment zei de jager, "Als je doorgaat met hem te ver te spannen, dan breekt de boog.”
En abba Antonius zei, "Het is hetzelfde in het werk Gods. Als je te veel van de broeders vergt, zullen zij bezwijken. Dus moet je de regels zo nu en dan laten vieren.” Toen de jager dit hoorde, kreeg hij berouw en vertrok, enorm gesticht door wat de oude man had gezegd, en de broeders, gesterkt, gingen naar hun woonplaats terug.
Attributed to Léonard Limosin; 1536.
Made in Limoges.
Plaque, rectangular; painted Limoges enamel on copper.
St Anthony Abbot and St Paul the Hermit. Saint Anthony identified by the Tau cross on his robes. Both seated in a rocky landscape outside of a cave, reaching to accept a loaf of bread from mouth of dove [sic! moet natuurlijk raaf zijn] descending from Heaven. On the lower right within a laurel wreath, the coat of arms of Jean de Langeac, Bishop of Limoges. Signed and dated on the front.

Jacob Binck; 1520-1561. St Anthony Hermit; half-length figure in frontal view; holding a cross and book; the bell at lower centre. De grote klok met een bijna "organisch' handvat. Master S; 1525-1550. St Anthony Abbot, full-length, holding a crozier and reading; a swine [met klok om de hals] peers out from behind his legs.

Monogrammist IQV, after Giulio Romano (?); 1540-1545. Landscape with, on the right, St Antony with bell [en korte T-staf] in his hand and pig at his feet, and, on the left, St John the Evangelist standing next to a tree, with quill in his hand and eagle at his feet. Jean Duvet; c.1555. St Sebastian standing between St Anthony on the left, holding open book [korte haak-staf] and bell, and St Roch on the right; the plate is unfinished. Annotated in black ink, top right corner: 'Jean Danet, ou Duvet, dit Maitre a la Licorne'.

Johannes Wierix, after Martin Schongauer. 1564. St Anthony the Great, standing at centre, bearded and wearing a monk's cloak, holding a bell and a tau shaped crutch [incorrect: een korte krom-staf en Lotharings kruis]; a boar seen next to him, to right Alexander Mair; 1576. St Anthony; whole-length figure, frontal view; holding a staff with tau cross [incorrect: een korte krom-staf en Lotharings kruis] and a bell in his left hand; the pig at left. Signed with monogram at lower centre and lettered 'AETATIS SUE 17.' Dated 1576 at upper left.

Martin Rota; 1568.
St Anthony Hermit sitting beneath a rustic canopy, fire in his raised right hand, a bell in his left, a pig to right, above a devil clings to a tree.
Het is de eerste en enige keer dat ikzie dat de hand van Antonius brandt. Onlogisch eigenlijk, want Antonius is nou juist de heilige die dat kan voorkomen of genezen.

Hieronymus Wierix, after Maerten de Vos; c. 1580.
The Temptation of St Antony.
He is seated and reads the scriptures accompanied by his attribute the swine with a monkey-like devilish creature and a naked female tempting him; beyond a group of buildings are in flames.
Antonius heeft een T op de schoudermantel. Een crucifix en hand-klok staan op de tafel.
Er is nog een klok in de kerktoren.

Sadeler; 1575-1675. St Anthony. Landscape with the saint kneeling in front of a crucifix in lower left corner, a river with a small bridge at centre, hills and houses in background. Signed in lower left corner of impression: "Sadler excud." Justus Sadeler; after Odoardo Fialetti; 1598-1620. Landscape with St Antony standing at centre and resting on a staff, a wild boar [niks "wild"; gewoon zijn varken] at his feet, a book on a self-made table against a tree at left.
Een vuur rechts van Antonius. Aan de knoestige T-staf, met crescent dwarsstuk, hangt een klokje.

Ivory sculpture
Made in Goa (?) Made in Portugal (?) 16th C (late)
Carved object; ivory: five tiers depicting scenes and symbols of Christ: Nativity; St Anthony and St Paul in the desert; scenes of saints; sheep; peacocks; pelicans feeding young; fountain.
Antonius en Paulus zitten op de onderste verdieping. De raaf brengt het brood.

Raphael de Mey;
c. 1590.
The Tribulations of St Antony; reverse copy after Schongauer; the saint is in mid-air, tormented by eight devils.
Raphael Sadeler; after Maarten de Vos; c.1590. St Anthony, bearded and wearing habit [met T op de schouder], reading the scriptures with a rosary [met T] before a crucifix with a swine peering behind.
Antonio Tempesta; 1597. The life of St Antony Abbot in 27 etchings. Op de BM site worden er 9 getoond.
Plate 1: the birth of St Antony upon the intercession of the Virgin to end the sterility of his parents in Egypt. Plate 2: St Antony at the age of five demonstrating his prodigious knowledge of the Gospels. Plate 3: The young St Antony being blessed by the Patriarch of Alexandria.
Plate 4: The young St Antony encounters a hermit. Plate 4 [a]: The young St Antony donating his reward [zijn bezittingen] to the poor. Plate 5: The young St Antony entering a church, a beggar at right counts money Antony has given him.
Plate 6: St Antony's temptation by demons. Plate 8: St Antony prays to be released from the demons. Plate 9: St Antony again beset by tormenting demons.

After Hendrik Goltzius; c. 1600.
Temptation of St Antony;
Antony sits at centre facing left, hunched over a book that lies open on the lectern before him at left; the devil as a woman with horns and a goblet raised in her left hand stands at left behind the lectern; Anthony's boar peers in from the right edge.
Aan de lessenaar hangt een kardinaalshoed.
Een klok hangt naast de toren rechts.

Carel van Bockel;
after Jan Sadeler I; c.1600.
Temptation of St Antony.
The saint as a hermit in a cave and holding a cross and a paternoster at right, a book at his feet, surrounded by demons, a wide landscape at left.

After Carracci, after Veronese; 1609. The Holy Family with St John the Baptist holding a lamb; below St Catherine seated with [Anthony's] boar behind her and St Anthony Abbot standing [met een vreemde knuppel-staf]; a reversed copy of the engraving by Carracci of 1582.
Adriaen Collaert; 1612. The Adoration of the Virgin by St. Antony and St. Francis.
St Antony, with a tau cross, a bell, a book and [his] hog behind him.

Philips Galle; after Jan van der Straet; 1612. Temptation of St Anthony; St Anthony lies flat with his arms outstretched; to right, above, a ray of divine light, below, a tau cross, bell and pig; to left,
Hieronymus Wierix; 1619. St Antony seated at his desk with an open book and a crucifix [T op de schouder]; a [duivelse] woman, with monstrous ears [en klauw], seen holding an urn [pot met goud]; monsters; a village [en kerk] in flames.
Het varken staat achter Antonius.

Andries Both; 1628-1642.
The temptation of St Anthony. The saint seated on a mound at right, holding a cross in his left hand and facing two demonic creatures at left.


Jérôme David; 1610-1662. Sanctus Antonius...
Een T op de schouder.

Michel Dorigny; after Simon Vouet; 1640. Christ appearing to St Antony who sits on the ground at right. Bell, prayer beads, pig’s snout.
Peter Clouet; after Peter Paul Rubens; 1649. The Death of St Anthony of Egypt; on right side St Athanasius with his cross and pallium, St Anthony giving him his cloak, and a disciple straightening the saint's pillow; on left side St Serapion receiving another cloak, and one of Anthony's fellow-hermits (with the Tau sign) holding a candle in background; in foreground two other disciples kneeling by the bed, holding the saint's camel-hair robe; under the bed the head of a pig (St Antony's attribute); in lower left corner a holy water stoup with an aspergilliumen.

Bartolommeo Biscaino;
1650-1657.
St Antony Hermit finding the dead body of St Paul in his cave.
Antonius heeft een T op de schoudermantel.
De twee leeuwen staan klaar om het graf te graven.

Guillaume Duvivier, after Antonie van den Heuvel;
c. 1650-1666.
The Temptation of St Antony.
Interior of a cave with a woman offering food and drink to the saint, a crone with wings pulling at his habit, a variety of monsters surrounding the saint and tormenting him.
Lettered below at corners "Anton. van Heuvel invent." and "G. de Vivier fecit".
Crucifix, schedel, zandloper en boek op tafel / altaar voor Antonius. Daarvóór staat zijn varken. Korte T-staf op de grond. Bij de vrouw steekt een klauw onder de rok uit.

G C Stich; c. 1660-1680. Temptation of St Anthony. By a nude woman. Varken staat achter Antonius.
Abraham Blooteling; after Camillo Procaccini; 1678. The Temptation of St Anthony. The saint lying on the floor in foreground, assailed by several demonic creatures.

DT; after David Teniers the Younger; 1625-1690. The Temptation of St Antony; the saint reading a book, wearing a cloak with a tau-cross, a table with a sand-glass and a skull to the right, surrounded by demons.
Benoît Farjat; after Annibale Carracci; 1672-1724 Sanctus Antonius St Anthony in the wilderness, lying under a tree, surrounded by demonic creatures, and Jesus watching over him. s
Antonius in gevlochten mantel.

Giuseppe Maria Mitelli; after Lodovico Carracci; 1655-1718.
St Anthony Hermit preaching to a crowd in the desert.
T op de schouder; gaffel-staf achter hem, met een kruikje eraan hangend aan een gebedssnoer.
Jacques Philippe Le Bas; after David Teniers the Younger; 1735.
St Anthony praying in a cave before a crucifix, while a demon is trying to tempt him with a glass of wine; around them, several monstrous creatures.
T op de schouder.

Jacques Philippe Le Bas; after David Teniers the Younger; c.1747.
La tentation de St Antoine.
St Anthony, praying in a cave before a crucifix and surrounded by monstrous creatures, is interrupted by a demon who points out at a courtesan, with claws instead of feet, walking toward him, a glass in her hand.

Marco Pitteri ; after Giovanni Piazzetta; 1740-1780.
S Antonius Monachorum in Oriente Patriarcha.
Grote klok aan de knoestige staf.
Pietro Monaco; after Giovanni Tiepolo;
1743-1763.
St Anthony Abbot in the desert being tempted by various figures.

Mezzotint
Hand-coloured mezzotint
Richard Houston; after David Teniers the Younger; c. 1758-1762. Published in London.
Satire: St Antony in a cave, kneeling in prayer before a crucifix on a rock on the left, while a buxom young girl tries to distract him, her clawed hand on his shoulder revealing her to be a demon.
'When Vice, like Beauty, spreads her wiley Snare,
Shun her with good St Anthony in pray’r.
Falsely her specious charm attracts your eyes.
For Satan Lurks within the Fair disguise.'

Johann Nepomuk Strixner; after Stefan Lochner; 1823.
St Antony, Pope Cornelius and Mary Magdalene.
Antonius met korte T-staf en klokje in de linkerhand.
Michele Bisi;
1810-1874.
The Virgin seated with the Christ Child standing on her knee, at left stands St Antony, at right a female saint, seated in the middle an angel playing a lute.
Antonius, T op de schouder, met bisschopsstaf en grote klok; zijn varken steekt zijn snuit vanaf links het beeld in.

August Gaber; after Ludwig Seitz; c. 1860. St Anthony in the desert, reading; pig in the foreground to right. Een T op de schouder; een staf met Lotharings kruis en klok; een schijnende lantaarn. Een duivel links.
William Strang; 1883. The temptation of St Anthony.
St Anthony kneeled on the ground, with his head down, praying in front of a crucifix placed on a rock; two temptresses in the shadow in the background: a naked woman on the right and another figure on the left.

Raphaël Drouart ; 1922.
Saint seated, holding hand out to wolves, woodcut illustration and prospectus for Flaubert's 'La Tentation de Saint Antoine' (Paris: G. Boutitie & Cie, 1922).

Heeft u informatie over Antonius Abt, of vragen, neem dan contact op met mij: Adolph Hartsuiker