Amurrio (Álava, Baskenland)

De Ermita de San Antón de Armuru staat centraal in Amurrio. Op deze plaats, op een kruispunt naar Bilbao, stond in de 16e eeuw het hospitaal San Antón de Armuru.
Helaas heb ik geen plaatjes van het interieur van de kerk (beschilderde muren) of een beeld van Antonius kunnen vinden. Ook tijdens de viering rond de 17e januari lijkt er geen processie (met beeld) plaats te vinden.

Er is een Antoniusviering rond de 17e januari (de zondag na de 17e), georganiseerd door de Amigos de San Antón, die begint met een mis in de Antoniuskapel om 10 uur.
Maar de viering lijkt toch voornamelijk te bestaan uit een markt met allerlei lokale producten op de Plaza de San Antón en een veiling van het geslachte varken — het klapstuk van de veiling — en allerlei andere varkensproducten, zoals ook varkenskoppen.
YouTube filmpjes 1 & 2.
De opbrengst gaat volledig naar de Asociación Laguntza, een vereniging voor sociale projecten.
Aranda de Duero (Burgos)
Ermita de San Antonio Abad
Zoals elk jaar op 17 januari viert de Cofradía de San Antón de dag van St. Antonius met de traditionele evenementen.
Om 11 uur is er een mis in de Ermita de San Antonio.
Dan is er een processie van de Broederschap met vrienden en huisdieren, begeleid door muziek van doedelzakken en trommels.
Daarna is de dierenzegening, vooral van honden, en een proeverij van pasta’s.
Tenslotte worden drie varkens verloot.
l'Arboç (Tarragona) (43 I34)
Antonius hospitaal
Het ziekenhuis van Sant Antoni Abat wordt voor het eerst gedocumenteerd in de veertiende eeuw en stond toen op dezelfde plaats als het huidige gebouw, aan de weg naar Lorenç del Penedès. Het diende in de middeleeuwen als ziekenhuis en als hostel om pelgrims onderdak te bieden. Het had drie gotische bogen op de gevel van de kerk. Het complex werd in 1905 gesloopt om plaats te maken voor het huidige gebouw. Ontworpen door de architect Eugenio Pares, werd deze in modernistische stijl gebouwd, hoewel de gevel van de kapel aan de oude gotische gevel van de voormalige kerk moet herinneren.
Het voormalig ziekenhuis wordt momenteel bewoond en beheerd door een gemeenschap van zusters Karmelietessen en gebruikt als een residentie voor ouderen en een kleuterschool
.
In het hoofdgedeelte van het gebouw is een kapel gewijd aan Sant Antoni Abat. De gevel van de kapel heeft drie amandelvormige puntbogen en wordt bekroond door een klokkentoren. In het interieur zijn wit gepleisterde muren met schilderingen.
Antonius met krom-staf, boek en varkentje op een console hoog aan de muur boven het altaar. Dit is de scène waar Antonius het woord van God hoort (in het Latijn boven de afbeelding): "Als je volmaakt wil zijn, verkoop al je bezittingen, geef het aan de armen en volg Mij."
Antonius kapel
Er is nog een kapel van Sant Antoni Abat in La Llacuneta, een wijk van L'Arboç, aan de linkerkant van de beek Marmellar, ten noordoosten van de gemeente.
Deze kapel wordt vermeld sinds 1508.
Er is een waterput bij de kapel.
Niet ver weg is een middeleeuwse necropolis uit de 11e tot 12e eeuw.
Antonius vieringen
In l'Arboç is een viering van de dag van Antonius in januari. Er is een zegening van de “coques de Sant Antoni” (ronde broodjes) tijdens de mis in de kerk van Sant Julià (de beschermheilige van het stadje). Daarna is de verkoop van de broodjes. De opbrengst gaat naar een goed doel.
En in mei is er een bedevaart naar de Antoniuskapel in La Llacuneta.
De dag begint met een mis en het zegenen van de “coques de Sant Antoni” (ronde broodjes) in het Offertorium.
De kinderen van de stad doen folkloristische uitvoeringen.
In de middag is er een gemeenschappelijke maaltijd.
Armuña de Almanzo (Andalucía)

De parochiekerk van Armuña de Almanzora is gewijd aan Nuestra Señora del Rosario, de patrones van het dorp. Evenzogoed wordt Antonius, wiens beeld ook een plaats in deze kerk heeft, genoemd als beschermheilige van het dorp.
In ieder geval wordt zijn naamdag gevierd op 17 januari. Op deze dag is er een mis ter ere van Antonius en een processie door de straten van de stad waarbij met ronde broodjes en snoep wordt gestrooid. En er is een gemeenschappelijke maaltijd.

Opvallend is natuurlijk het zeer grote ronde brood (een soort “donut”) dat op de rug van het Antoniusbeeld is gebonden, en tijdens de processie ook op de borst.
Er is verder weinig info over te vinden.

Arquillos (Jaén)

Het huidige beeld van San Antón is van na 1936. Tijdens de Spaanse Burgeroorlog werd het oude beeld ontheiligd en in een van de mijnschachten in het gebied van La Española gegooid, waar de resten drie jaar bleven liggen. Na de oorlog werden de stukken weer aaneengezet en daarover werd het nieuwe, huidige beeld gevormd. De klok die aan zijn arm hangt werd ook teruggevonden.
Op zijn borst heeft Antonius een kruis, dat afgeleid is van de ankh, zoals die veel in Spanje te zien is (zie hieronder rechts het oude beeld waar het nog als ankh wordt afgebeeld; het lijkt ook alsof hetzelfde varkentje als hierboven is afgebeeld). Antonius steunt met de rechterhand op een haak-staf. Daarnaast leunt er nog een extra staf tegen zijn rechterarm. Hij heeft een rood open boek op de linkerhand. Een grote klok hangt aan de linkerarm. Zijn dikkig, naturel varkentje staat voor hem, enigszins opkijkend. Bij de processie wordt het varkentje dat normaliter bij het beeld staat, vervangen door een zwijntje met getreepte vacht, erg leuk, met een klokje om de hals (zie hieronder). Over het waarom tasten we in het duister.

Het feest van Antonius strekt zich uit over drie dagen, 16, 17 en 18 januari. En er zijn enkele bijzondere gebeurtenissen die afwijken van de viering in andere plaatsen.
Het hele programma is te zien op diverse sites, maar ik zal hier voornamelijk de bijzondere gebeurtenissen vermelden.
Het centrum van de vieringen is de Iglesia de la Inmaculada Concepción, waar ook het beeld van Antonius staat.
Tezamen met de Maagd Maria is Antonius beschermheilige van Arquillos.

16 januari
Het feest begint met de lancering van vuurpijlen vanaf het balkon van het stadhuis. [YouTube]


Dan verschijnt de “Pelotero”, wat wordt vertaald als “de honkballer", maar wat in dit verband ongetwijfeld iets anders betekent, een ander oorsprong heeft. Het zou bijvoorbeeld van “pelotera’ = gevecht, wedstrijd of opstand afgeleid kunnen zijn.
Het is in ieder geval een carnavaleske figuur, gekleed in een wit pak met rode biezen en pompoms. Hij rent achter iedereen aan en probeert ze te raken met een soort zweep: een stok en een touw met aan het eind de zool van een espadrille (touwschoen).
Ook is er een situatie op het kerkplein waar snoepjes op de grond liggen, die door de pelotero bewaakt worden. Als kinderen die proberen te pakken, jaagt hij ze (speels) weg met de zweep. [YouTube]
Er wordt een verband gezien tussen de handelingen van deze figuur, een soort duivel, en de verleidingen waaraan Antonius blootgesteld was. Maar je zou denken dat de duivel de jeugd juist zou aanmoedigen zich te buiten te gaan aan snoep.
Dit personage wordt gespeeld door iemand die een gelofte te houden heeft [dit wordt verder niet uitgelegd], en zijn pak wordt in de loop van het jaar bewaard door de familie van María Momblanc, afstammeling van de kolonist Vicente Momblanc.
’s Middags is er een traditionele optocht met de lokale drumband en de grote hoofden (cabezudos). [YouTube]
Aan het eind van de middag, om 18:30 uur, wordt in de kerk de laatste dag van de noveen gevierd met een plechtige eucharistieviering.
Tijdens deze viering vindt de Vernieuwing van de gelofte plaats. Daarna is er een uitreiking van medailles aan de nieuwe leden van de Broederschap van San Antón en daarna een overweldigende offerande van boeketten door de gelovigen aan Antonius. [YouTube]
De Vernieuwing van de gelofte wordt gedaan door de burgemeester, op zijn knieën voor het altaar. Dit gebruik gaat terug tot 1885 toen het stadje op wonderbaarlijke wijze, door tussenkomst van Antonius, ontsnapte aan een cholera-epidemie die het land teisterde. Men deed toen de gelofte te vasten en zich te onthouden op de vooravond van de dag van Antonius.
Alleen de Pelotero is vrij van deze boetedoening.
’s Avonds is er dans en muziek en een vuurwerk. Er lijkt vreemd genoeg geen vreugdevuur (foguera) te zijn.

17 januari
De grote dag van het festival, de 17e, begint om 10 uur ’s morgens met een reveille (diana) door de lokale drumband die musicerend door het stadje trekt. [YouTube]

Om 17 uur is de processie met het beeld van Antonius. Op de schouders van de dragers, maar ook met gestrekte armen hoog gedragen, soms in een schommelende, dansende beweging. Er zijn uitroepen van “Via San Antón” en “San Antón Bendito” (gezegende sint Antonius). Het beeld gaat tenslotte weer achteruit de kerk in. [YouTube]
Het beeld stopt bij enkele woningen op de route voor een speciale aandacht voor de bewoner(s) wat door de ceremoniemeester wordt aangegeven met uitgeroepen als “Viva die en die”. [YouTube]
’s Avonds is er dansen (verbena) en weer vuurwerk. Nogmaals, er lijkt vreemd genoeg geen vreugdevuur (foguera) te zijn.
18 januari
De dag lijkt te beginnen met een vis-wedstrijd, tenzij “Concurso de Pesca” iets anders zou betekenen, in de Carretera Vieja. Een relatie met Antonius lijkt niet echt voor de hand te liggen.
Daarna is er weer een reveille (diana) door de lokale drumband. [YouTube]
Om 12 uur is er een mis, aangeboden door de Broederschap van San Antón. Op deze dag wordt Antonius overigens San Antonillo genoemd.
Na de mis is er een processie met het beeld van Antonius. [YouTube]
Na de processie is er een dierenzegening voor de deur van de parochiekerk. [YouTube]
En er is nog, later op de dag, een aparte paardenzegening. [YouTube]

’s Middags is er de bereiding en verorbering van de reuze-paella, Het bereiden van de paella door enkele inwoners van Arquillos duurt meer dan vijf uur, en de voornaamste ingrediënten zijn 120 kilo rijst, 40 kilo kippen, 30 kilo inktvis, 30 kilo garnalen, 20 kilo ribben, snijbonen, 15 kilo knoflook en 10 kilo paprika. Daarnaast worden nog 250 broden verorbert.

Verder zijn er nog een petanque wedstrijd [een relatie met Antonius lijkt niet echt voor de hand te liggen], dans en muziek.

Tijdens het feest van Antonius worden de traditionele "pericones van San Anton" gegegeten, zeer zoet gebak van meel en eieren, waarvan het recept teruggaat tot de Moren. [Pericones is weer zo’n woord waar geen vertaling van te vinden is.]
En er is sprake van "huevos moles", die niets meer dan de geslagen eiwit zijn met een siroop van witte suiker. [Rechts; lijkt toch ook op de afbeelding van de pericones.]
En dan is er nog een Potaje Sanantonero o Guiso de San Antón, dus een Sanantonero Soep of Stoofpot van San Anton.
Tijdens de dagen van de noveen en op de dagen van het feest, wordt een populaire hymne tot de Heilige Antonius gezongen [in de Google vertaling, met enige interpretatie van mij; ongetwijfeld niet altijd correct, maar het geeft een indruk].
Himno de San Antón Hymne van Sint Antonius
Glorioso San Antón, sol de la Iglesia,
de límpido fulgor que fuiste,
niño presentido electo del Señor.
Glorieuse San Anton, zon van de Kerk,
wat een heldere schittering was je,
voorbestemd kind verkozen door de Heer.
Y luego, de Mateo el Evangelista
la voz dulce escuchar;
quisiste en la desértica llanura
tu espíritu templar.
En dan, van Matteüs de apostel
hoorde je de zoete stem;
je wilde in de woestijn
je geest louteren.
Allí las zarpas de Satán guerrero
quisieron enlodarte en el placer,
pero haciendo de la Cruz lanza y rodela
el nombre de Jesús te hizo vencer.

De klauwen van de strijdlustge Satan
wilden je bezoedelen in het plezier,
maar je maakte van het Kruis je speer en schild
in de naam van Jezus overwon je.

Hosanna al Santo, Patrón querido,
vergel florido de caridad,
alcemos todos nuestras canciones
en oraciones al Santo Abad.
Hosanna aan de Heilige, geliefde beschermer,
bloemrijke tuin van liefdadigheid,
we verheffen al onze liederen
tot gebeden aan de Heilige Abt.
Ascó (Catalonië)
Het Sant Antoni feest in Ascó wordt gehouden in het weekend het dichtst bij 17 januari en duurt vier dagen.
Het wordt sinds mensenheugenis gevierd en is onlangs verheven tot werelderfgoed.
Aan de vooravond van het feest wordt brandhout verzameld, dat alle bewoners voor de deuren van hun huizen hebben neergezet. Dit wordt gebruikt om de vuurstapel in het midden van het kerkplein op te bouwen, voor een vuur dat alle dagen van het feest blijft branden.
Het is overigens geen Antonius-kerk maar de parochiekerk van Sant Joan Baptista.
Ook vindt er een collecte plaats om de kosten van het feest te dekken. Het geld wordt gedeponeerd op een schaal met daarop een beeldje van Antonius.
De penningmeester (‘Clavari’, sleutelbewaarder) en de opzichters (Majorals) die het festival leiding geven, steken drie vuurpijlen af, en maken een ronde door de straten en pleinen van de stad, onder begeleiding van de muziek van de Agrupació Musical d’Ascó, met een kar met wijn en typische zoetigheid. Dit dient om de start van het festival aan te kondigen.
Op de tweede dag wordt de Tres Tombs (de dierenommegang) gehouden.
De Tres Tombs wordt geleid door de Clavario (penningmeester) en de Mayorales, die de route te paard afleggen, net als veel van de dorpelingen op hun paarden, ezels, muildieren en muilezels; verder zijn er veel dorpelingen met honden.
Daarna is er de dierenzegening voor de kerk, waarbij gezegende broodjes (een soort kadetjes) worden uitgedeeld.
Het beeld van Antonius wordt in processie opgehaald bij het huis van de Clavari (penningmeester, sleutelbewaarder) van het vorig jaar.
Om 11 uur is er een mis ter ere van Sant Antoni, en daarna wordt het beeld van Antonius in processie naar de nieuwe Clavari gebracht, die degenen die hem vergezellen thuis uitnodigt voor zelfgemaakte drankjes.
Een kort YouTube filmpje; en een iets langer filmpje.
Er gebeurt nog meer dat niet expliciet wordt vermeld, zoals het opstellen van het beeld van Antonius voor de kerk, en de optocht met vaandel en paarden, de mensen in traditionele klederdracht.
Het ronde. lage vreugdevuur in het midden van het kerkplein wordt op de eerste dag van het feest aangestoken door de Clavari (penningmeester, sleutelbewaarder), de Majorals (opzichters), de Pubilles (erfgenamen? Of jongens?) en de Damiselas (jonkvrouwen), die tijdens de dagen van Sant Antoni een symbolische element van het feest zijn.
Elke dag, van zes uur ‘s middags en tot middernacht, wordt er rond het vreugdevuur gedanst, en wel de Sardana, een kringdans en de Jota.
De Jota wordt ook wel de "Ball de Coques" genoemd, de “dans met de koeken”.
In de "Verordeningen van de stad van Ascó” van 1520, op het hoogtepunt van de Moorse tijd, is al sprake van de Jota van Ascó. De jongens of mannen dansen met een taart of koek in de hand, en volgens de traditie geeft de jongen of de man de taart aan het meisje aan het einde van de dans.
Vroeger was het zo dat als de jongen van het danspaar “Xafa-la” ('trap er op’) riep, en op de voet of espadrille van het meisje trapte, zij het recht had om hem te kussen. Ook nu wordt het nog wel geroepen.
Rond het vreugdevuur zijn er verder nog gezamenlijke maaltijden, die vaak gepaard gaan met muzikaal of humoristisch amusement. Een populair gerecht is clotxa (brood gevuld met haring, sardines, knoflook, uien en geroosterde tomaten).
De races met paarden, muilezels en ezels, hier ‘corrides’ genaamd (wat eigenlijk stierengevechten betekent), die op alle dagen van het feest plaatsvinden, trekken veel publiek. Er zijn races in de stad en daarbuiten.
Op de laatste dag van het feest ondergaan de straten in het stadje een totale metamorfose. Ze worden van boven naar beneden bedekt met een dikke laag aarde, en de trottoirs, balkons en ramen zijn gevuld met verwachtingsvolle mensen, afkomstig uit de dorpen rondom.
Bij de start van een race wordt Antonius aangeroepen, met de voor Ascó typische uitroep:
Sant Antoni mos guardo! (Sant Antoni behoede), waarmee men zich toevertrouwt aan de beschermheilige om te voorkomen dat dieren en ruiters iets slechts overkomt.
Verder zijn er nog traditionele spelletjes, die eigenlijk met Antonius weinig verband houden.
Goigs en lloança — Vreugdelied en lofzang voor Sant Antoni in Ascó
De linker afbeelding toont Antonius in de woestijn en de ontmoeting met Paulus van Thebe, en de raaf met het broodje in de snavel. De afbeelding in het midden toont Antonius voor zijn primitieve altaar met zelfgemaakte crucifix, en zijn varken met riem om de hals liggend naast hem; achter links hem staan drie duivelse figuren die hem verlokken met goud en luxe, en rechts een viertal verleidelijke jonge dames. De afbeelding rechts toont drie ruiters te paard, in traditionele klederdracht, waarschijnlijk inwoners van Ascó (in de ommegang); daaarchter deelt een priester broodjes uit aan de armen en kreupelen.
Voor de tekst van de lofzang, klik op de .
Aspariegos (Zamorra)
Het feest van San Antón wordt gevierd op 17 januari met een mis in de parochiekerk San Martín de Tours.
Na de mis is er in de poort van de kerk een veiling van de ketting van kastanjes en sinaasappels die aan het beeld heeft gehangen en van de offerandes die aan de voet van het beeld zijn geplaatst, zowel als kippen, konijnen, schapen, varkens, en varkensvlees-producten.
En, neem ik aan, van de grote ronde broden, of zouden die gewoon uitgedeeld worden?

In sommige gezinnen bestaat nog de oude traditie om de "Sanantonada" ofwel “Olla de San Antón” klaar te maken, een stoofpot die bestaat uit witte bonen met varkensoren, varkenspootjes, enzovoort, en voor het dessert chocolade.
Atienza (Guadalajara)
Gezien de foto’s lijkt er ook een processie met Antonius-beeld te zijn, vooraf-gegaan door muziek.
Sinds 2009 wordt het feest van San Antón weer gevierd in Atienza, hoewel hij niet de beschermheilige van het stadje is, dankzij de Culturele Vereniging “Las Hilanderas” [“De Spinners”?].
De oorsprong van de viering gaat op zijn minst terug tot de Middeleeuwen, maar in de jaren 70 hield het op, toen de Antonius Broederschap ophield te bestaan. Het wordt nu gevierd op de zaterdag voor 17 januari, met een Mis om 18:00 uur en daarna een dierenzegening.
Dan wordt in het auditorium van het stadhuis het varken verloot en wordt er gezamenlijk gegeten, varkensvleesproducten natuurlijk, met muziek, de rondalla.
Intrigerend zijn ook de afbeeldingen van het varken. Met zijn band met klokjes lijkt op het traditionele Antonius-varken dat het hele jaar door vrij door het stadje loopt en van iedereen te eten krijgt, en tijdens de Antonius-viering verloot / geslacht wordt.
Misschien heeft het varken zelfs een hoeder, zoals in andere Spaanse plaatsen ook nog het geval is.
Dat dit vroeger in Atienza het geval was, is wel zeker, maar er is geen info over de huidige situatie.
Ayora (65 O26) (València)
De hermitage van San Antón ligt op een kleine heuvel bij de ingang van de stad. De eerste gedocumenteerde verwijzing naar het heiligdom dateert uit 1555. De kapel werd opgericht op initiatief van een aantal monastieke ordes, en heeft veel veranderingen ondergaan in de loop der tijd. Na de Burgeroorlog bijvoorbeeld, toen alles in het interieur werd vernietigd, werd de kapel weer gerenoveerd.
Tegenwoordig ziet de kapel er redelijk goed uit, een beetje verwaarloosd.De kapel heeft een kluizenaarswoning aan de rechter kant en is links voorzien van vier stevige steunberen. Het dak is een zadeldak en in de topgevel is een klok.
Antonius heeft een correcte haardracht. In de rechterhand heeft hij een lange herdersstaf. Hij heeft een T op het blauwe epitrachiel. Zijn varken zit naast hem met een klok om de hals.
Naast de hermitage staat het kruis van San Antón, een gotisch kruis uit de 15e eeuw, in steen gehouwen en beschut onder een kleine overkapping met vier kolommen. Het kruis wordt toegeschreven aan Miguel Molsós.
Aan de ene kant van het kruis is een Crucifix uitgehouwen, aan de andere de Maagd Maria.
(Waarom het dan ook Kruis van Antonius wordt genoemd is niet duidelijk.)
Rond 17 januari, waarschijnlijk het weekend na de 17e, wordt het feest van Antonius gevierd.
Op zaterdagavond is er het vreugdevuur van de imkers waar oude bijenkasten verbrand worden.
Op zondag is er om 12:30 een Mis in de kapel van San Antón. En om 13:00 is er een zegening van dieren en broodjes aan de poort van de kapel.
Badalona (30 H36) (Barcelona)
Badalona, een voorstad van Barcelona, viert begin februari het feest van Antonius met de traditionele zondagse Passada de Sant Antoni Abat, in de volksmond ook wel bekend als de Passada van de ezels.
In 2016 is dat voor de 140ste keer. Zoals gewoonlijk wordt er een ontbijt geserveerd in de Masia de Can Cabanyes, georganiseerd door de Associació Passada de Sant Antoni Abat, vóór de aanvang van de parade door de straten van de stad, die om 11 uur aan de Masia de Can Cabanyes begint.
De ruiters, koetsiers en passagiers dragen fraaie en tarditionele kleding, en de paarden en keosten zijn prachtig opgetuigd. Onderweg, op de Plaza de la Plana, is er een dierenzegening, waar ook huisdieren worden gezegend. De parade eindigt bij de Assamblea Plaza de Catalunya, tegenover het Museu de Badalona, rond het middaguur.
Of er ook een mis is, is me niet bekend; ook niet waar het beeld van Antonius dat op een van de wagens wordt meegevoerd, zich normaliter bevindt.
YouTube filmpjes: 1; 2; 3.
La Bañeza (León)
De eerste zondag van december is in La Bañeza de Dag van de Verheerlijking van het Varken (een wat cynische titel), het feest van de varkensslacht, die wordt georganiseerd door de Broederschap van San Antonio Abad.
Vanaf 11 uur wordt aan honderden mensen een gratis maaltijd van varkensvlees, met brood en wijn, verschaft.
Zie YouTube.
Hoewel het georganiseerd wordt door de Broederschap van San Antonio Abad is het geen viering van Antonius. Die vindt plaats in het weekend het dichtst bij 17 januari.

Vroeger, zoals nu nog op andere plaatsen in Spanje, vond er rond die tijd een echte varkensslacht plaats.
Tegenwoordig kan er in La Bañeza zelfs geen echt varken door de straten gevoerd worden, maar gebruikt men een varken van papier-maché.
Op andere plaatsen, zoals Vitoria-Gasteiz, is er een varken van chocola om te verloten.
Ook nu wordt een publieke varkensslacht nog wel gekoppeld aan de Antoniusviering, zoals in Alconchel de la Estrella, Amurrio, Armilla, Becerril de Campos, Igea, en Madridejos.
De Antoniusviering vindt dus plaats in het weekend het dichtst bij 17 januari, met als belangrijkste dag, de maandag.
Zaterdag
Op zaterdag worden er lootjes verkocht voor de verloting van een varken, dat ruim 200 kilo weegt.
Het varken wordt op een aanhangwagen versierd met ballonnen en vlaggen door het dorp rondgereden.
Zondag
Ook op zondagochtend wordt het varken aan het publiek getoond en kan men lootjes kopen. De tocht van het varken eindigt op het plein voor de kerk van El Salvador. Om 12:00 uur is er een Mis in de Kerk van de Verlosser. Deze wordt bijgewoond door de Rechter (Juez) van de Broederschap begeleid door sommige broeders, en de burgemeester en andere raadsleden.
Daarna is de dierenzegening voor de kerk door de pastoor, vergezeld door leden van de Broederschap, die een zak snoep voor alle kinderen verstrekt. Het zijn voornamelijk huisdieren, tientallen verschillende, hoofdzakelijk gepresenteerd door kinderen. Sowieso spelen kinderen een belangrijke rol in de festiviteiten, in feite een aanwijzing dat de Antoniusviering naar een kinderlijk niveau afzakt.
Om 14:00 uur wordt het varken verloot. Daarna worden er prijzen uitgereikt aan kinderen voor hun verhalen over Antonius en dieren.
Om 15:15 is er een maaltijd voor de Broederschap van San Antonio Abad in restaurant Los Angeles.
Het Antonius beeld in de kerk van San Mamés de la Vega.
Maandag
De voorzitter of het hoofd van de Broederschap van San Antonio Abad wordt Rechter (Juez) genoemd.
Op de maandag na de zondagsviering in La Beñeza vindt de jaarlijkse wisseling van Rechters plaats, wat zich voornamelijk afspeelt in het nabij gelegen gehucht San Mamés de la Vega.
Op maandagochtend, na een ontmoeting in het huis van de vertrekkende Rechter, maken de vijftig broeders een mars te voet naar de kerk van San Mamés de la Vega, de thuisbasis van de Broederschap, waar ze een processie met het standbeeld van Antonius (dat in die kerk staat) houden en de eucharistie te zijner ere bijwonen.
Daarna zijn er broodjes met worst, en wijn en pasta, voor alle aanwezigen, begeleid door de muziek van Bañezaina groep, die tijdens het gehele weekend actief is.
Na de avondmaaltijd van de Broederschap vindt de overdracht van de scepter aan de inkomende Rechter plaats en wordt de Heilige Regel van de Broederschap van San Antonio Abad bevestigd, waarmee de feestelijkheden worden besloten.
De processie met het beeld van Antonius rond de parochiekerk van San Mamés de la Vega om de drie dagen van festiviteiten te sluiten.
De Heilige Regel van de Broederschap van San Antonio Abad werd opgesteld in 1729, tijdens de Antoniusviering die op de 17e januari werd gehouden.
De tekst voorziet in de regels voor het functioneren van de broederschap, de sancties voor fouten die haar leden kunnen worden opgelegd, alsook de betaling van "drie herminas tarwe, goed, schoon en droog, en elf reales in kopergeld" voor degenen die toetreden tot de broederschap.
Ook worden de regels voor de huur van de runderen van de broederschap, en voor hun onderhoud, uitgelegd.
Barbastro (Huesca)
De Broederschap van San Antonio Abad organiseert de viering van Antonius, die op de zondag na de 17 januari om 12:00 uur aanvangt met een mis en eucharistie in de Iglesia de los Padres Escolapios, in de aanwezigheid van het beeld van de heilige (rechts) en zijn relikwieën.
Vervolgens is er om13:00 een dierenzegening. Dit gebruik zou er sinds mensenheugenis zijn, met korte onderbrekingen tijdens de Burgeroorlog en in de 60er jaren.
Gezegend worden paarden en muilezels, maar vooral huisdieren, zoals honden, katten, vogels en vissen. De plaatselijke bakker adverteert met Tortas de San Antonio.
Het is allemaal nogal kleinschalig, maar de plaats is toch de moeite waard, al was het allen maar vanwege het Museo Diocesano de Barbastro-Monzón, waar enkele fraaie Antonius afbeeldiningen aanwezig zijn.
Zie ook op de pagina van Spaanse musea.
YouTube filmpje van 14 minuten. Irrelevant achtergrondmuziekje (La Cucaracha!). Even wat beelden in de kerk. Verder veel dieren en de zegening.
Barcelona (T) ()
Zie ook de musea in Barcelona.  
Antonius legende
Er is een legende over Antonius die Barcelona bezoekt, dus in dezelfde periode als in de Vita. Hij geneest er zowel een mens (zoon of dochter) als een biggetje. Er bestaan een aantal versies van op verschillende plaatsen, ook in Frankrijk.
De langste versie gaat min of meer als volgt:
Er wordt gezegd dat in die tijden [de 4e eeuw dus], de faam van de wonderen van Sant Antoni geen grenzen kende en zelfs de oren van de Romeinse gouverneur van Barcelona had bereikt, die een ernstig zieke dochter had (of die bezeten was). 
De gouverneur stuurde afgezanten naar Egypte om de heilige, die in de woestijn leefde, op te zoeken. 
Na een lange reis die Antonius maakte door op een wolk de hele Middellandse Zee over te steken (deze vlakke en lange wolken worden "Bootjes van Sant Antoni" [“Barquitas de Sant Antoni”] genoemd) kwam hij in Barcelona aan op het zogenaamde "Kleine strand van Sant Antoni” ["Platgeta de Sant Antoni"], waar tegenwoordig het Parlementsgebouw van Catalonië staat. 

Hij verbleef in het huis van provoost Andreu.
Sant Antoni verrichtte een wonder en genas het kleine meisje in een handomdraai (eigenhandig of via provoost Andreu, zoals hieronder afgebeeld). Daarna verbleef hij in het huis van een gezant (of provoost Andreu), in afwachting van een schip dat hem naar Egypte zou terugbrengen.
Er is een versie als stripverhaal.
Er was een afbeelding van zeug met biggetje in de Antoniuskerk, zie hieronder.
En daar verscheen voor hem een zeug die in haar bek een biggetje droeg met een zwaargewond been en dat kon niet lopen (ook wel een blind biggetje). De moeder legde het biggetje aan de voeten van de heilige, die het zegende en het op hetzelfde moment genas. De dankbare zeug (of het biggetje), besloot daarna de heilige tot zijn dood te blijven volgen.
In een verkorte versie gaat het als volgt:

Toen Sint Antonius Barcelona bezocht, werd hem gevraagd om de zoon van de Koning van de Lombarden te genezen. Hij hoorde echter dat een zeug in de stad een lam en blind biggetje had, en dit ging hij eerst genezen, en pas later ging hij de prins behandelen. De scène, met de zeug die haar biggetje in haar mond brengt, wordt afgebeeld in een geïllustreerd manuscript in Malta.

Het feit dat het in het manuscript van Malta is opgenomen, toont aan dat in ieder geval de Antonianen van Saint-Antoine-l'Abbaye, in wier opdracht het vervaardigd was, het verhaal geloofden.
Een van de vele varianten op deze legende wordt verteld in Girona en Sant Cugat:

Antonius kwam naar Barcelona en de goeverneur vroeg hem zijn dochter te genezen. Antonius verrichtte een wonder en genas het meisje, en toen hij op het punt stond terug te keren naar zijn plaats van herkomst, de Thebaïde, kwam hij een zeug tegen die een kreupel biggetje in de bek droeg. De zeug legde het biggetje aan de voeten van Antonius, die weer een wonder verrichtte en het biggetje genas. De dankbare zeug besloot daarop de heilige nooit meer te verlaten en hem te begraven als hij stierf.

Weer een iets andere versie kwam ik tegen in Saint-Genis-des-Fontaines, in de Franse Pyreneeën, waar een beroemde abdij van dezelfde naam staat, met een beeld van Antonius.

De koning van Catalonië smeekte de kluizenaar Sint Antonius te komen om de demonen waardoor zijn vrouw en kinderen bezeten waren uit te drijven. Rijdend op een wolk ging hij naar Barcelona. Voor de deur van het huis van Provoost André bracht een zeug hem haar pasgeboren biggetjes, monsters zonder ogen of poten. De heilige maakte het teken van het kruis en op miraculeuze wijze kregen de biggen ogen en poten. Op dezelfde manier dreef hij bij de vrouw en de kinderen van de koning de duivel uit.

Een andere versie wordt verhaald door Guy de Maupassant, die veel lijkt op de juist hierboven vermeldde. Daar echter, is het alleen de koningin die bezeten is. En werd Antonius gevolgd door het dankbare biggetje.
In Kasterlee en Saint-Antoine-d'Artiguelongue wordt zonder vermelding van Barcelona of koning(in) eenzelfde legende verteld.

Volgens de Vita is Antonius nooit verder van huis geweest dan Alexandrië, dus Barcelona zal hij niet in den lijve bezocht hebben. Maar de legende lijkt wel aan te geven dat de verering van Antonius als heilige en genezer zeer ver terug gaat, misschien zelfs tot Romeinse tijden. En, zoals hieronder blijkt, uit de afbeeldingen van het retabel in de Antoniuskerk in Barcelona, werd de legende in 1453 zeer serieus genomen.

Iglesia de Sant Antoni

Barcelona in 1563; een prent van Anton van der Wyngaerde.

Er was ooit een kerk gewijd aan Sant Antoni Abat, in feite een kloosterkerk die onderdeel uitmaakte van een klooster-hospitaal van de Orde van Hospitaalridders van Sint Antonius, in het algemeen in Catalonië aangeduid als de "els Antonians".
Dit complex werd in 1430-1445 gebouwd, tegen de stadsmuur van de Barcelona, bij de Cardona Poort, later de Sant Antoni Poort genaamd. [Beweeg de cursor over het plaatje hierboven.]

Daar werden de binnenkomende reizigers en pelgrims opgevangen en de zieken eruit geselecteerd. De Sant Antoni Poort was de ingang van de weg vanuit Tarragona en Aragon.
Na onderdrukking van de Orde door Paus Pius VI in 1787, werd het gebouw in 1806 overgedragen aan de broeders Piaristen, die het ziekenhuisgedeelte als school gebruikten, de Escola Pia Sant Antoni.
In 1909, tijdens een linkse opstand, werden de school, het klooster en de kerk door brand beschadigd.
Wat de linksen in 1906 niet afkregen, voltooiden zij tijdens de burgeroorlog in 1936, toen de gebouwen vrijwel volledig werden verwoest, en moesten worden afgebroken.
De Piaristen kwamen na de oorlog terug en verhuisden naar een nieuw klooster dat op de ruïnes van de oude gebouwd werd. De oude Antoniuskerk was te ver heen om op te restaureren, maar het oorspronkelijke voorportaal van de kloosterkerk werd behouden, en wordt nu gebruikt als de ingang voor La Maison Coloniale, een winkel die werd gebouwd op de ruïnes.
Het adres is Sant Antoni Abat 61.
De drie grote gotische bogen, met de schilden van koning Alfonso VI en zijn koningin Maria de Castella, heersers van Catalonië op het moment dat de kerk werd gebouwd, een schild van de stad en de T van Antonius, plus een deel van de bovenverdieping, is alles wat overbleef van wat ooit een groots Gotisch gebouw was.
De schilden van koning Alfonso VI en koningin Maria de Castella, de stad en de T van Antonius
Op de foto van een van de bogen is met enige moeite een reliëf te onder-scheiden dat een afbeelding van Antonius met een aantal dieren zou kunnen zijn. Ik heb hiervan geen betere foto kunnen vinden.
Het retabel van Jaume Huguet
In 1909, tijdens de Tragische Week, verbrandde het interieur van de kerk van Sant Antoni. Daar stond het retabel dat in 1454 in opdracht van de Broederschap van Voerlieden (Confraria dels Corredors d’Animals), door Jaume Huguet, een van de meest prominente schilders van de Catalaanse landschapsschilderkunst in de tweede helft van de vijftiende eeuw, werd vervaardigd. Zo verdween wat waarschijnlijk het meest spectaculaire Antoniaanse altaarstuk van de Catalaanse gotiek was.
De foto’s die bewaard zijn gebleven (Barcelona, Arxiu Mas) bieden geen totaalbeeld. Echter, gezien de iconografie en de afmetingen van de onderdelen, is het mogelijk om een hypothetische reconstructie verhogen.

Zoals gebruikelijk, bestaat het centrum van het altaarstuk uit het beeld van de heilige Antonius, met daarboven een afbeelding van de Calvarieberg.
Er is een referentie aan de legende van Barcelona waar het onderschrift van de foto van zegt: Voormalig centraal deel van het altaarstuk.
"Sant Antoni op de troon", met aan zijn voeten de zeug met de big, een toespeling op het wonder van de big in Barcelona.
En inderdaad, vaag zichtbaar in de linkeronderhoek is een zich oprichtend varkentje met een nog kleiner varkentje in de bek, het presenterend aan Antonius.

Op het linker zijluik bevonden zich scènes uit het leven van de kluizenaar, namelijk de traditionele afbeeldingen van St. Antonius die door de duivel geslagen wordt, en de ontmoeting met Paulus van Thebe; en een minder bekende afbeelding van het exorcisme van de dochter van de koning van Barcelona, wat lijkt te refereren aan een andere versie van de Barcelona-legende dan de hierboven vermeldde. Het onderschrift van de foto luidt:
"Exorcisme van de dochter van de koning van Barcelona door bemiddeling van de Provoost Andreu."

Op het rechterluik bevonden zich scènes uit de cyclus van de inventie en translatie van het lichaam van Antonius, zoals de afbeelding van de vondst van het lichaam, het wonder van de opgehangen Effron en het exorcisme van Prinses Sofia.

De zes overige afbeeldingen van heiligen (St. Peter, St. Bernardino, Maria Magdalena, Sinte Lucia, Sint George en Sint Paul) maakten deel uit van de predella.

Naast een vrij grote klok, een rijke staf, en het boek is het meest bijzondere attribuut:
in de linkeronderhoek is een zich oprichtend varkentje met een nog kleiner varkentje in de bek
Antonius op bezoek bij Paulus van Thebe; ze delen het brood, door de raaf gebracht. Paulus gehuld in zijn zelf-gevlochten mantel.
Antonius wordt gekweld door demonen. Christus kijkt toe.
"Exorcisme van de dochter van de koning van Barcelona door bemiddeling van de Provoost Andreu."
Bisschop Theophilus en zijn entourage van elf geestelijken ontdekken het graf van Antonius in de Egyptische woestijn. Op de voorgrond is het geopend graf met het ongeschonden lichaam van de heilige van wie, volgens de legende, een uitstekende geur afkomstig is.
Het perfecte behoud van de overblijfselen, aantrekkelijke geuren en andere signalen, zoals licht, getuigen van heiligheid.
De mantel die de kluizenaar aanheeft is de gevlochten mantel van Paulus van Thebe die St. Antonius slechts op feestdagen aandeed.
Vlak naast het graf ligt de steen die het graf bedekte, waarop te lezen is
“Lo cors d[e]”. Het is een fragment van de inscriptie die, volgens het verhaal van het Gouden Legende in de Bibliotheek van Catalonië, compleet zou luiden: Ací jau lo cors de Sent Antoni, lo qual han soterrat Ilarion prior e els seus dexebles”, “Hier ligt het lichaam van Sint Antonius, waar het begraven is door prior Hilarion en zijn discipelen.”
De twee leeuwen zijn uit een andere legende afkomstig, de begrafenis van Paulus van Thebe die 500 jaar eerder plaatsvond.

Aan de andere kant van het graf knielen bisschop Theophilus en zijn metgezellen. De bisschop biddend, de handen samengevouwen, kijkt omhoog en ziet de heilige in de hemelse sferen, omringd door engelen, zoals de legende beschrijft.
In de achtergrond zijn twee processievaandels en een processiekruis.
Links boven, vóór de afbeelding van de hemel, zijn een vogel en een ster. Volgens de legende werd de processie geleid door een heldere ster; op de plaats waar het graf zich bevond verschenen een boom, waaronder een fontein, en een witte vogel met rode snavel die precies de locatie van het graf aangaf.


Tijdens de translatie van het lichaam van de heilige vanuit de Egyptische woestijn naar Constantinopel, zijn er meerdere wonderen gebeurd, die de virtus (kracht, deugd) van Antonius demonstreerden.
Eén van deze wonderen is de redding van Effron, die ten onrechte van moord was beschuldigd en die door luitenant Mandaber veroordeeld, werd aan een boom opgehangen. Wanhopig baden de ouders van de jongen om hulp tot St. Antonius, gebruik makend van het feit dat de delegatie van bisschop Theophilus door de stad trok. De gebeden van de familie Effron werden gehoord en acht dagen na te zijn opgehangen, werd de jonge man levend gevonden, dankzij de voorspraak van de heilige, volgens zijn verklaring: ... Door de genade van Sint Antonius, werd ik door hem aan mijn haar opgehouden en zijn andere metgezellen, die twee vleugels hadden, hebben me bij de handen gehouden en hebben me zo acht dagen vastgehouden [als Google en ik het Catalaans goed vertaald heb].
Deze foto heb ik ook spiegelbeeldig gezien.
De duiveluitdrijving van prinses Sofie was het uiteindelijke doel van de translatie van het lichaam van Antonius door bisschop Theophilus en zijn entourage. Volgens de legende, en zoals hier afgebeeld, speelt de uitdrijving zich af in een kapel van de kerk van St Sofia, bij de graftombe van de heilige Antonius, die bovenop de sarcofaag ligt. Eronder liggen enkele dieren, luipaarden die een wat duivelse uitstraling hebben.
Links staat de keizerlijke familie, keizer Constantijn gekroond en met een scepter en de keizerin, beide rijkelijk aangekleed. Prinses Sofia, maakt een knieval voor het heilige lichaam en bidt tot Antonius. Aan de voet van het meisje herinnert een keten aan de gevangenisstraf waaraan zij werd onderworpen als gevolg van de heftige reacties en luidruchtige kreten veroorzaakt door het Kwaad.
Dankzij de aanwezigheid van de heilige lichaam, worden de demonen die de prinses hadden bezeten uit het lichaam gebannen. Als een donkere friemelende massa gestalten verlaten ze het hoofd van de prinses.
Aan de andere kant van de graftombe staan een paar gelovigen in een nederige houding. Op de achtergrond staat een pelgrim, te herkennen aan de schelp van zijn hoed, en op de voorgrond staat een lijder aan Antoniusvuur met een geamputeerd been.
Meer informatie (Catalaans) over dit retabel is terug te vinden in een pdf.
Kapel van San Antonio Abad in de Kathedraal van Barcelona
De kathedraal heet in het Catalaans: Catedral de la Santa Creu i Santa Eulàlia.
Eén van de kapellen daarin, de kapel van San Antonio Abad behoorde tot het Gilde van Muilezeldrijvers (Gremio de los Arrieros).
Het barokke altaarstuk werd in 1712 vervaardigd; het sculpturale werk was van een anonieme kunstenaar en het werd gepolychromeerd door Joan Moxi.
Er zijn beelden en reliëfs van de heiligen Dominicus; Antonius Abt; de Maagd Maria; Benedictus; en Franciscus van Assisi.
De onderkant van het retabel toont drie reliëfs: het Mirakel van Antonius van Padua en de Muilezel ; een Verleiding (Bezoeking) van Antonius Abt, zie hieronder; en het Mirakel van Franciscus van Assisi .
Een Bezoeking van Antonius door demonen. Hij heeft een korteknoestige tak in de rechterhand, misschien een restant van een crucifix. Zijn varkentje, in de linkerhoek onder, lijkt weg te rennen. Is het God of Satan in / op de wolk centraal boven? In de achtergrond een hermitage, punt van rust.
Een zittende, lezende Antonius, met een groot boek, rood op snee, op de rechterhand. Zijn linkerhand rust op een korte T-staf.
Zijn groot varken, meer een zwijn, zit naast hem, en kijkt op naar Antonius.
Er zijn ook nog gebrandschilderde ramen, uit de 15e en 20ste eeuw, met afbeeldingen van Antonius.
Van de laatste heb ik één fotootje kunnen vinden.
Antonius staat tweede van links.
Escola Pia Sant Antoni

Zoals hierboven al werd vermeld, werden het oorspronkelijke Antoniusklooster en het hospitaal in 1806 overgedragen aan de broeders Piaristen, die het ziekenhuisgedeelte als school gebruikten, de Escola Pia Sant Antoni.
In 1909 en in 1936 werden de gebouwen vrijwel volledig verwoest en moesten worden afgebroken.
De Piaristen kwamen na de burgeroorlog terug en verhuisden naar een nieuw gebouw dat op de ruïnes van de oude gebouwen verrees.
Aanvankelijk was de school een seminarie voor jongens, maar in de loop der tijd werd het een algemenere opleiding, voor zowel jongens als meisjes.

De school bleef wel altijd verbonden met Antonius, en zo vindt onder andere de zegening van de dieren op of rond 17 januari tijdens de Tres Tombs voor de ingang van de school plaats.
En ook de reuzen, Tonet en Rita, verblijven in de school.

Tonet is een drager is uit de negentiende eeuw, in het toen gebruikelijke uniform, een pet en een toga, en met een lantaarn los de hand. De dragers en wagenvoerders van Barcelona hadden Antonius als beschermheilige.
Rita is een verkoopster van de Mercat de Sant Antoni (de Antonius markt), het gebouw dat emblematisch is voor de Barrio Sant Antoni (de Antoniuswijk), en in haar armen draagt ze het varken van Antonius.
Tijdens de Tres Tombs doen ze mee aan de optocht, met een eigen dans en een eigen lied.
Een mooi beeld van Antonius aan de voorgevel van de Escola Pia, aan de Ronda de Sant Pau.
Antoniusviering in de Barri Sant Antoni
Zoals hierboven al duidelijk werd, dankt de Barri Sant Antoni (Antonius-wijk) zijn naam aan Sant Antoni klooster en kerk, en aan de oude poort naar de ommuurde stad, de portal Sant Antoni, die sinds de middeleeuwen de belangrijkste toegangspoort naar Barcelona was.
De buurt begon zich te ontwikkelen in de tweede helft van de negentiende eeuw, toen de muur werd afgebroken, en in het bijzonder met de bouw van de “ijzeren markt”, de Mercat de Sant Antoni, in 1882.
De vieringen rond de dag van Antonius duren ruim een week. Om het programma van 2015 als uitgangspunt te nemen zien de festiviteiten, die vanzelfsprekend in de wijk Sant Antoni plaatsvinden, er globaal als volgt uit.
Vrijdag 16
Op de vooravond van het Grote Festival begint de wijk zich halverwege de middag warm te draaien. Terwijl er om 18:30 in de Bibliotheek van Sant Antoni een ronde tafel conferentie is over het herstel van de verdwenen Teatre Arnau, is er het Casa Golferichs om 19:00 een jazz-sessie met bier. Een festival kan niet zonder een tent, en dit jaar is er een opgericht op Mistral Avenue, waar vanaf 21 uur de première van het collectieve Totiferra Sound Festival plaatsvindt, met optredens van de Big Band Antàrtida, de rumba La Casita del Huerto en een selectie van DJ Caspa.
Zaterdag 17
Traditioneel wordt de wijk Sant Antoni om 09:30 wakker geschud met geweerschoten (losse flodders) van de Trabucaires de Sant Antoni (de kolveniers van Sint Antonius, zie hieronder). Voor een goed ontbijt is er niets beter dan een bezoek aan de beurs van het ambachtelijke bier die vanaf 11:00 uur plaatsvindt aan de Carrer de Viladomat tussen Floridablanca en Tamarit.
Een half uur later start de parade bij de nabijgelegen Jardinets de l’Alguer, het begin van het festival. Tussen het dansen van de reuzen en het vuur van de duivels brengt de wijk een hommage aan haar patroonheilige, Sint Antonius Abt, beschermer van dieren en wagenvoerders.
De zegening van de huisdieren is vanaf 12:00 uur aan de voorkant van de Escola Pia Sant Antoni aan de Ronda de Sant Pau 72.
Na de lunch in de festivaltent om 14:00 uur, begint met een middag van muziek met concerten in verschillende bars in de buurt - al Calders, La Resistència, l’Olímpia - en muzikale optredens in de straten.
’s Avonds is de festival-tent het terrein van de Sant Antoni Reggae Splash, een festival van Jamaicaanse muziek dat voor de elfde keer gehouden wordt. YouTube.
Je zou op de 17e een Mis verwachten, maar daarover wordt niet gesproken.
Zondag 18
Om de traditie voort te zetten begint de zondag om 11:00 uur met de Cursa Popular de Sant Antoni (een jogging event) aan de Correr de Floridablanca.
Als je honger hebt kun je aan de Carrer del Comte d'Urgell, tussen de Carrer de Tamarit en de Carrer de Manso (waar de Mercat de Sant Antoni is) tot 15:00 uur een aperitief nemen. Na een korte pauze begint om 19:00 uur in de festivaltent zang en dans door de Grup Havaneres Morralla.
Er was ooit een verloting van een varken, of zelfs drie varkens, maar deze gewoonte werd onderbroken.
Sinds 2013 is er een verloting van varkensvleesproducten, die nog wel "Rifa del Porc” wordt genoemd en die plaatsvindt bij de Mercat de Sant Antoni, begeleid door de volksmuziekgroep Calaix desastre y Flabiolaires de Sant Antoni deelneemt. YouTube.
De exacte datum is me niet duidelijk, maar het lijkt op de dag na de 17e te zijn.
De loten voor de "Rifa del Porc” worden in de voorafgaande week verkocht door winkels (slagerijen) in de buurt.
Maandag 19 tot vrijdag 23
In de midweek staan de feestelijkheden op een lager pitje.
Op maandag opent de Hortantoni (de Tuin van Antonius), de tuin van de buurtgemeenschap, haar deuren. []
Op dinsdag is er om18:00 uur in de festivaltent een vertoning van stomme films met muzikale begeleiding, en om 18:30 voor de kinderen warme chocolademelk in de Floridablanca.


Calaix desastre y Flabiolaires de Sant Antoni
Op woensdag om 18:30 is er in de Ferran Sunyer School (Viladomat 2) een lezing over de zoektocht naar leven in het universum.
Op donderdag, van 17:00 tot 20:00 uur, wordt er in het Huis Golferichs een poëzie marathon gehouden.
Vrijdag is de dag van het theater; in de Espai Escènic Tísner (Viladomat 2-8) wordt de musical “Somriures i... nostàlgies” (Glimlachen en …verlangens) gepresenteerd, die gaat over het leven in de Antonius-wijk.
Tres Tombs
Zaterdag 24
De belangrijkste gebeurtenis op zaterdag is de Tres Tombs, de optocht van de paarden, trekdieren, huisdieren, karren en rijtuigen, met het beeld van Sint Antonius Abt.
De Cavalcade van de Tres Tombs wordt altijd gehouden op de zaterdag na het feest van Sant Antoni Abat. En als deze datum op een zaterdag valt, wordt het uitgesteld tot volgende week.
Waar het beeld van Antonius normaliter staat is niet duidelijk.

De Tres Tombs wordt georganiseerd door de Federació Tres Tombs Sant Antoni de Barcelona, een onderdeel van de Germandat (Broederschap van) de Sant Antoni Abat, l’Arca de Noé, de Vereniging van Bewoners van de wijk Sant Antoni en Sant Antoni Commerce; met de steun van de districts- en gemeenteraad. De optocht begint om 10:30 aan Floridablanca en eindigt rond 12:45 in de Plaza Sant Jaume.

Route Tres Tombs 2016
Zie de route 
op een grotere kaart

De letters op het kaartje verwijzen naar:
A – B = Carrer de Floridablanca; verzamelpunt
C = Carrer del Parlament,
D = Ronda de Sant Pau, de zegening vóór de Escola Pia
E = Carrer del Comte d'Urgell
F = Plaça del Portal de la Pau
G = Plaça de Sant Jaume, eindpunt.

De interessantste plaatsen zijn natuurlijk: het punt "D", de Escola Pia, waar de zegening van de dieren plaatsvindt; en punt "F", misschien als plaats aan de kust waar Antonius ooit landde ofwel van de wolk sprong die hem naar Barcelona had vervoerd, hoewel volgens de legende hierboven, Antonius aankwam op de plek waar nu het parlement van Catalonië is.
Bij het passeren van de Escola Pia Sant Antoni op Ronda Sant Pau, worden de dieren gezegend. Ruiter met vaandel van de Germandat de Sant Antoni Abat
Zondag 25
Op de laatste dag van het festival is er om 8:00 uur traditioneel weer een reveille door de Trabucaires de Sant Antoni, en van 10:00 tot 18:00 uur een klassieke paella wedstrijd in Correr de Mistral.
Vanaf 19:45 uur organiseren de Diables de Sant Antoni een correfoc (een optocht met vuurwerk) die vanaf Jardinets de l’Alguer door de centrale straten van de wijk gaat.
In aanvulling op de duivels en demonen, doet ook de Porca (het varken) mee, het “brandend beest” (bestia foguera) dat het dier vertegenwoordigt dat altijd Sant Antoni vergezelt.
I.h.a. wordt het varken van Antonius als mannelijk voorgesteld, maar hier in Barcelona refereert het beeld duidelijk aan de zeug van de legende.
De menselijke, vrouwelijke borsten zijn allesbehalve naturalistisch.
Soms (tegenwoordig?) zijn ze bedekt met een beha.
Trabucaires de Sant Antoni
De Colla de Trabucaires de Sant Antoni [Troep van “Kolveniers” van St Antonius] werd in 2010 opgericht op het initiatief van een aantal leden van de Diables de Sant Antoni.
De Trabucaires zijn gekleed in een hoed met zwarte rand met veren, een zwarte cape en halflange broek, wit hemd en witte sokken, en sandalen. Ze zijn gewapend met een donderbus.

Hun logo toont een antropomorfe, nogal wulpse zeug met grote borsten, zeker geïnspireerd de Porca (hierboven) en ook met een donderbus gewapend.

Becerril de Campos (Palencia, Castilië)

Het barokke Antonius-retabel in de Iglesia de Santa Eugenia. In een medaillon rechts naast het centrale beeld van Antonius nog twee van zijn attributen: klok en T-kruis.
In deze kerk vindt de viering van Antonius plaats.
Antonius in het Museo de Santa María. Dit beeld gaat mee in de processie.
Voor nog twee Antonius-werken zie hieronder.
Een paar jaar geleden is de traditionele Antonius-viering weer in ere hersteld. Het wordt gevierd op zaterdag [de zaterdag het dichtst bij de 17e januari, vermoed ik]. 
De dag begint om 11:30 uur met een mis ter ere van Sint Antonius Abt in de Santa Eugenia kerk. Het Antoniusbeeld uit het museum van Santa María is naar de kerk verplaatst en staat tijdens de eucharistie bij het altaar. Na de eucharistieviering, waarbij brood en wijn, een bord gehakt en bloedworst als offerandes worden gepresenteerd, begint de processie met het Antoniusbeeld rondom het plaza de Obispo Ibañez.

Dan is er de dierenzegening.
Dit lijkt vooral een kinder-aangelegenheid met huisdieren te zijn.

Vervolgens is er gelegenheid tot volksdansen, op volksmuziek; slechts een klein aantal mensen doet daaraan mee.
Zie YouTube filmpje.
Daarna vindt op het plaza de Obispo Ibañez het doden van het varken plaats, het verschroeien van de huid, een processie met het dode varken, en het ophangen van het kadaver voor de slacht.
Opmerkelijk dat het allemaal in het openbaar plaatsvindt. In andere plaatsen is er onder druk van dierenrechtenbewegingen een eind gekomen aan deze vorm van slachten.
Daarna kan men proeven van enkele typische producten van deze dag, zoals gepofte kastanjes, gehakt, worst en pasta.
’s Avonds zijn er theatervoorstellingen in de gemeenschapszaal en is er Mobile Disco.

15e eeuwse panelen met afbeeldingen uit het Leven van Antonius in het Museo de Santa María.
Bezoekingen van Antonius door monsters en demonen.
Links zou een Verzoeking van Antonius door drie vrouwen kunnen zijn, maar aangezien de vrouwen niet erg wulps zijn en geen demonische attributen tonen, zou het ook de genezing van de middelste vrouw kunnen uitbeelden. Rechts is het sterven van Antonius, omringd door vier discipelen, uitgebeeld.
Béjar (47 K12) (Salamanca)
Volgens de traditie is er tijdens het feest San Antón, na de Mis (op zondag) in de kerk van Santa Maria, een processie met het beeld van Antonius op een kar, getrokken door een ezel, naar de muren van het stadje, waar de priester de dieren zegent die er door de bevolking heen worden gebracht (meest huisdieren). Later op de dag volgt het verorberen van de traditionele anijsbroodjes (mantelada genaamd) en de traditionele worst van die dag.
Een mooi beeld van Antonius, met gestileerde blauwe T in reliëf op de borst van de schitterend geschilderde epitrachiel en mantel. Een wat vreemde dunne lange "staf" in de grote rechterhand.
Een gouden klokje aan een rood lint om de hals van het kleine zwarte varkentje.
Mantelada.
Belalcázar (Córdoba)
Op de laatste zondag van januari wordt het feest van San Antón met een bedevaart gevierd. De traditie schrijft voor dat men drie keer rond de Antoniuskapel gaat om te voorkomen dat men de rest van het jaar buikpijn heeft. 
De viering begint om 11:30 uur met de processie van de Iglesia de los Frailes (Kerk van de Franciscaner Broeders) naar de kapel, een afstand van bijna twee kilometer. 
Hier vindt een mis en eucharistie plaats er ere van de heilige; vervolgens is er een dierenzegening en om 13:30 uur is voor alle deelnemers de traditionele lunch van zandgebak. 
Op 31 januari zal in de wijken het feest van de lichten worden gehouden en de dag erna is het gemeentelijke vreugdvuur, met het eten van sardines, worst en wijn.

Nog meer plaatsen van Am-B

Ares del Maestrat
Ambite (Madrid)
De dag van Antonius word trond 17 januari (weer) gevierd in samenwerking met de Iglesia de Nuestra Señora de la Asunción en de milieuvereniging Ambitama, met een Mis, een dierenzegening op het dorpsplein en het uitdelen van traditionele broodjes.


Ambite
Arañuel (Valencia)
De Antoniusviering is vooral op zaterdag na 17 januari, met ‘s morgens de opstellen van de brandstapel, ‘s middags een veiling op de Plaza Mayor; in het begin van de avond een mis ter ere van San Antonio Abad; daarna een processie, het vreugdevuur en de direnzegening; tenslotte een optreden van een muziekgroep.

Arenys de Munt
Arenys de Munt (30 H37) (Barcelona)
Tijdens de viering van Sant Antoni Abat half januari, is er een Tres Tombs parade, een zegening van paarden en huisdieren, en een markt met lokale produkten. De foto toont een Regiment de Cuirassers de Sant Jordi (St. George).
Ares del Maestrat (Valencia)
Een viering van San Antonio Abad door de parochie van San José. Een Mis, een dierenzegening, een vreugdevuur, een gezamenlijke maaltijd en een bal.

Arganda del Rey
Argamasilla de Alba (Ciudad Real)
Er is een Ermita de San Antón, die oorspronkelijk was gewijd aan San Vicente Ferrer, en gebouwd door de Moren. In 1796 werd de kapel gerestaureerd en is nu gewijd aan San Antonio Abad ofwel San Antón. Op de vooravond van San Antonio Abad, gehouden op 17 januari, is er een simpel vreugdevuur tegenover de hermitage van San Anton, waar de buurt kan genieten van de warmte en waar men en allerlei soorten vlees op de grill kan roosteren. Daarna worden op andere plaatsen in het stadje vuren ontstoken. Na de nacht van het vreugdevuur is er de dag van San Antonio Abad, met een mis in de kapel en een dierenzegening van huisdieren door de plaatselijke priester.

Van het beeld van Antonius — met staf, boek en varkentje — heb ik alleen de foto rechts kunnen vinden.

Argamasilla de Alba
Arganda del Rey (Madrid)
(Linksboven) Het beeld van San Antonio Abad, ofwel San Antón, in de ermita van San Roque. Daar wordt ook de dag van Antonius gevierd, met een dierenzegening en een mis in de avond en het uitdelen van traditionele anijsbroodjes door de Broederschap van San Roque.
Argentona (30 H37 (Barcelona)
Een mis in de parochiekerk ter ere van Sant Antoni Abat, en een Tres Tombs (paardenommegang).

Armilla
Armilla (Granada)
Armilla viert Antonius gedurende een weekend rond 17 januari met het feest van de slacht en de most, en het vuur van San Antón. Het feest van de slacht is een eerbetoon aan het vakmanschap van het bereiden van worsten en andere varkensvleesproducten. Het Antoniusvuur is een wat slordige brandstapel met rommel die door kinderen verzameld is. De voornamste viering vindt plaats op de Plaza de España, maar er is ook een viering op de Plaza de Sante Teresa [YouTube].

Armilla
Artesa de Lleida (29 H32) (Lérida)
[YouTube 2016] ‘s Avonds verzamelen de dorpelingen zich op het plein van de San Miguel kerk bij een groene brandstapel. Die wordt aangestoken en een drumband en ruiters gaan dicht langs het vuur. Daarna trekken de huisdieren langs, vooral honden, en veel moeders met kleine kinderen. Dan volgt de dierenzegening voor de kerk; een Antonius-lied wordt gezongen, door de priester in een microfoon en meegezongen door enkele vrouwen. De ruiters te paard krijgen twee ronde broodjes (rollos), dan de mensen met de huisdieren en de anderen. Honderden broodjes worden door tientallen jongeren uitgedeeld, misschien wel een duizend. Nog een drankje bij het vuur

Artesa de Lleida

Ayoó de Vidriales
Ayoó de Vidriales (Zamora)
De beschermheilige van Ayoó de Vidriales is El Salvador, maar Antonius wordt er op bescheiden wijze gevierd.
Er staat ook een beeld van Antonius op / achter het hoofdaltaar. Vreemd kruis op de borst.

Een zeer grappig varkentje — een soort speelgoedbeestje — staat aan de voeten van Antonius in Ayoó de Vidriales.
  Ayoó de Vidriales

Balaguer (29 G32) (Lérida)
De dag voor 17 januari worden om 12:00 uur de klokken geluid om het feest van Sant Antoni aan te kondigen. Op de 17e worden er om 8:00 uur weer klokken geluid en vindt de zegening van de rollen (broodjes) van Antonius plaats. Daarna is er een mis in de Sant Josep kerk. Na de mis is er suikertaart en moscatel voor iedereen.
Dan vindt de Tres Tombs plaats op de Plaça del Mercadal. De traditionele ommegang van paarden en koetsen lijkt hier vervangen te zijn door vooral een ommegang van traktoren. Deze worden evenzogoed gezegend, evenals de huisdieren.
Balsareny (30 G35) (Barcelona)
Het feest van de Traginers (Dragers) de Basareny was vroeger op 17 januari en was aan Antonius gewijd. De ommegang van paarden, ezels en voertuigen vindt nu plaats één week voor carnaval, en lijkt losgekoppeld van Antonius. Op de officiële site van de Dragers (traginers) is Antonius dan ook niet meer te vinden.
Balaguer Balaguer
Banyoles (27 F38) Girona
De viering van Sant Antoni dels Burros (Antonius van de ezels) vindt plaats in het weekend na de 17e januari, en wordt georganiseerd door de Club Hípic Pla de l’Estany. De nadruk ligt dan ook op de paardenoptocht op zondag waar honderden paarden, paard-en-wagens, en ezels aan deelnemen.
De optocht vindt plaats na de mis om 10 uur in de parochiekerk van Santa Maria dels Turers. De vaandeldrager en aanvoerder van de paardenoptocht wordt gekozen. Voor of na de optocht maken zes heren met paardenzweepjes (het bestuur van de Club Hípic?) een rondedans op volksmuziek. Om 12:30 uur is er een dierenzegening voor de parochiekerk van Santa Maria dels Turers. Daarna de de traditionele Sardana dans, en de viering wordt besloten met een lunch, een bal en een loterij.

Banyoles
Barberà del Vallès (30 H36) Barcelona
De Culturele Cooperative Association organiseert de viering van Antonius in het eerste of tweede weekend in februari (zeer afwijkend).
Op zaterdag om 8 uur is er een mis in de kerk van Santa Maria de Barberà del Vallès.
Op zondag is er een gratis lunch om een uur of 10, en daarna vindt het belangrijkste evenment plaats, de optocht van zo’n 200 rijtuigen en paarden.
Deze wordt gevolgd door de dierenzegening.
Baza (Guadix) Granada
Er is een kerk en klooster van San Antón, in 1663 voltooid als onderdeel van een Franciscaner klooster. Het is particulier bezit en gesloten voor het publiek.
De dag van San Antonio Abad wordt gevierd.
Hier wordt een versie van de Barcelona-legende verteld: op een keer werd Antonius in smeekbede benaderd door een zeug met haar biggetjes, die blind waren. Antonius genas de blindheid van de biggetjes en sindsdien is de zeug moeder hem trouw gebleven.
Bedmar (Jaén)
Op 16 januari, op de vooravond van San Antón zijn er traditionele vuren. Jonge mannen springen met behulp van stokken door de vlammen. Daarna worden op de gloeiende kolen worstjes en karbonades geroosterd die onder alle aanwezigen worden verdeeld.

El Bejarín (Granada)
San Antón is de patroonheilige van El Bejarín; het beeld bevindt zich in de Iglesia de Nuestra Señora de la Anunciación.
Antonius heeft een los klokje om de hals, evenals zijn varkentje, plus nog twee belletjes. Van festiviteiten blijkt niets op het internet, maar ze zullen er wel zijn.
Bèlgida (Valencia)
De hermitage van San Antonio Abad werd voltooid in 1721, en ligt net buiten de stad, op de kruising van wegen die leiden naar Montaverner en Beniganim.
Aan de rechterkant was de woning van een kluizenaar; aan de linkerkant is een school, Casa de la Caridad en Lazaretto. In een eenvoudig altaarstuk bevindt zich het beeld van San Antonio Abad.
Het feest van Antonius wordt gevierd op 17 januari, met een processie met het beeldo van de parochie naar de hermitage, waar een mis en de traditionele zegening van de dieren wordt gehouden.

Bellaguarda (Catalunya) (29 H32)
De kerk is gewijd aan Sant Antoni Abat. In de voorgevel is een nis met het beeld van San Antonio bekroond door een kleine rozet venster. Van het majestueuze barokke altaar is niets bewaard gebleven nadat het tijdens de Burgeroorlog evenals zijn fresco's was vernietigd. Van een viering is niets bekend.


Bellver de Cerdanya (Catalunya) (26 E35)
Op 17 januari is de viering van Sant Antoni Abat, met om 10:00 uur een optocht met dieren door het stadje, die om 13:00 uur na de mis in de kerk Sant Serni de Cobarriu van gezegend worden. Daarna is er een gemeenschappelijke lunch met soep en stoofschotels.
     
     

contact: Adolfo Hartsuiker