Vita Antonii Abba's Iconografie Vuur Antonianen Kunsten Cultus Folklore Plant Dier Literatuur Paulus Hilarion Maria Simeon Adolphus
Nederlands Frans Italiaans Spaans Portugees Koptisch Duits Orthodox Engels Amerikaans Aziatisch
San Anton in Spaanse Musea N-Z
Plaatsen A-Al Am-B C-G H-K L-N O-R S T-Z Mallorca Ibiza Beelden A-C D-L M-R S T-Z Musea A-M N-Z Kaart
Plaatsen: San Lorenzo - Sevilla - València - Valladolid - Zaragoza -
San Lorenzo de El Escorial Monasterio de El Escorial
Het schilderij wordt beschouwd als een kopie uit 1550 van een verloren origineel uit 1420, uit de omgeving van Jan van Eyck.
Antonius komt er vijf keer op voor. Links staat hij leunend op een korte haak-staf, met lichtblauwe T op de borst, bij een man gekleed in het groen, die een strik aan het spannen is. In het midden probeert een adellijke dame in gezelschap van haar losbandige en halfnaakte entourage Antonius te verleiden; haar demonische karakter wordt duidelijk door de persoon achter haar met klauw als voet. Rechtsboven daarvan neemt deze adellijke dame Antonius mee naar een toren, waar twee edellieden, in feite duivelse figuren met klauwen als voeten, hen opwachten. In de toren weerstaat Antonius nog een Verzoeking, namelijk die van het goud. Tenslotte probeert hij rechts in een soort kapel te bidden maar ook daar wordt hij gehinderd door demonen. Armen, bedelaars, gehandicapten, links, die de zegen van Antonius willen krijgen, worden door hovelingen tegen gehouden.

Alonso Sanchez Coello; XVIe eeuw;
San Pablo Ermitaño y San Antonio Abad.
Antonius, met blauwe T op de borst, en lange staf onder de arm, is op bezoek bij Paulus van Thebe, die gekleed is in zijn gevlochten mantel. De raaf met het hele broodje komt aanvliegen.
Sevilla
Museo de Bellas Artes
Anónimo Escuela Sevillana (Círculo de Juan Sánchez de Castro); 1480;
San Antonio Abad y San Cristóbal.
Antonius heeft een correcte haardracht en gevorkte baard. Hij bladert met de linkerhand in een rood, open boek op de rechterhand. In de rechterhand heeft hij ook een half-lange schuine haak-staf en een vrij grote klok.
Vóór hem staat zijn varkentje, watplat en stijfjes, naar buiten kijkend.
Universidad Capilla Universitaria
Reliekschrijn van Antonius uit 1600; het relikwie lijkt verdwenen te zijn.
Afkomstig uit de Iglesia de la Anunciación. Sacristía, Altar de las Reliquias.
Antonius heeft een correcte haardracht en gevorkte baard. Zijn schoudermantel is versierd met gouden bloemmotieven.
Misschien had hij ooit een korte staf in de rechterhand.
València
Museu de Belles Arts de València
Retaule de Sant Martí, Santa Úrsula i Sant Antoni.
Links is de heilige Ursula met de attributen van haar martelaarschap, twee pijlen; op het centrale paneel deelt St. Martinus zijn jas met de bedelaar en op het rechter paneel is Sint Antonius.
Antonius draagt een correct hoofddeksel, kap. In de linkerarm geklemd heeft hij een lange knoestige staf met uitlopers, en op de linkerhand een rood boek. In de rechterhand heeft hij misschien een scroll.

Joan Sarinyena;
1545-1619;
San Antonio Abad.
Colección Joan J. Gavara.
Een zittende Antonius, met correcte haardos en gevorkte baard. In de linkerhand heeft hij een lange eenvoudige bisschopsstaf met daaran een klokje hangend. Met de rechterhand houdt hij een gesloten boek vast op zijn schoot. Een 'los' vuur brandt naast / vóór Antonius.
Een vrij groot donker varken staat naast hem (moeilijk te ontwaren).
Academia de San Carlos

Juan Vicente Masip;
1475-1550;
San Antonio Abad.
Antonius draagt een correct hoofddeksel, rood, met knoop-en-gat sluiting. Hij heeft een gevorkte baard.
Antonius heeft een blauwe T op de mantel. Hij heeft een T-staf van correcte lengte in de rechterhand. Een gesloten rood boek op de linkerhand, half onder de mantel. Aan de wijsvinger van de linkerhand hangt een grote klok.
Zijn varkentje, met een nogal demonische uitdrukking, drukt zijn snuit tegen de mantel.

Valladolid Museo Nacional de Escultura
Juan de Juni;
1540;
San Antonio Abad.
Afkomstig uit een kapel van de kerk van het klooster van San Benito in Valladolid.
Antonius heeft een correcte haardracht en prachtige, gevorkte baard. Zijn gouden mantel is versierd met (bloem)motieven.
In de rechterhand heeft hij een te lagne metalen T-staf (waarschijnlijk niet origineel). Hij heeft een open boek, met leesbare tekst, op de linkerhand.
Zijn opkijkend varkentje, met slagtanden, staat dicht tegen hem aan, half onder de mantel.

Diego Rodríguez y Leonardo de Carrión; 1553-1559 Las tentaciones de San Antonio Abad. Afkomstig uit het voormalige Hospital de San Antonio Abad.
Kwelling door twee demonen, één met een kaars (?). Een Verzoeking door een duivelse vrouw.

Jan Brueghel el Viejo; 1568 -1625; Las tentaciones de San Antonio Abad. Afkomstig uit het Convento de la Aprobación de Valladolid. Antonius zit rustig te lezen, omringd door demonen en duivelse vrouwen. Op de tafel vóór hem staat een klok; zijn varken ligt eronder. Rechtsboven wordt Antonius de lucht in gevoerd door demonen.
Zaragoza Museo de Zaragoza

Diego González de San Martín;
1556;
Las tentaciones de san Antonio Abad.
Afkomstig uit het convent van Santo Domingo de Zaragoza.
Antonius komt twee keer voor op dit schilderij.
Op de voorgrond is een gebruikelijke Verzoeking door een duivelse vrouw met hoorns en gouden vat. Een zittende Antonius met open boek in de linkerhand maakt met de rechterhand een bezwerend teken. Zijn varkentje staat achter hem. Een vuurtje brandt aan zijn andere kant.
Op de achtergrond is een ongebruikelijke voorstelling.
Een knielende Antonius lijkt een klok te ontvangen van een engel met vaandel.


Éxtasis de San Antonio Abad. In Museo de Zaragoza.
Dit schilderij, een kopie van een schilderij van Corrado Giaquinto voor de kerk van San Giovanni di Dio in Rome wordt toegeschreven aan Antonio González Velázquez, Manuel en Francisco de Goya; 1771.
Muerte de San Antonio Abad.
Een ander exemplaar van hetzelfde werk, dat ook wordt toegeschreven aan Francisco de Goya, bevindt zich in een Zwitserse collectie. Het heeft hier dus een andere [verkeerde] titel; en het is duidelijk van betere kwaliteit dan het schilderij in Zaragoza.
Antonius zit op een zelf-gevlochten mat op een rotsblok. Hij grijpt met zijn rechterhand zijn kleding vast, overhellend in de richting van de engel, die hemelwaarts wijst. Rechts zijn twee boeken, één open. Op het gesloten boek ligt een schedel, symbool van vergankelijkheid. Links van hem, iets naar achteren, brandt een olielampje. Een klein "vuur van Antonius" of nog een symbool van vergankelijkheid?

contact: Adolfo Hartsuiker